Onderhandse lening

Fortuin
Topic Starter
Berichten: 1013

Onderhandse lening

#1 , 09 mar 2019 14:14

Ik beheer de financiële zaken voor mijn grootvader (hij kan het zelf niet meer) en vond recent in een mapje een onderhandse leningovereenkomst van een niet onaanzienlijk bedrag aan een vriend (van begin 2000). Bedrag werd volgens mij nooit terugbetaald.

Als onderpand voor deze lening werden een aantal aandelen gegeven van een vennootschap (coöperatieve) die nog steeds bestaat en actief is. De rente op de lening is betaalbaar bij terugbetaling van de lening (ongeveer 4% per jaar -- dus het terug te betalen bedrag groeit jaar na jaar aan). De aandelen zijn ongeveer anderhalve keer gestegen in waarde tov. begin 2000.

Beide partijen hebben deze overeenkomst ondertekend.

Nu zit ik met de vraag: is deze overeenkomst nog geldig? Ik veronderstel van wel?

De overeenkomst vermeld geen einddatum, enkel dat de overeenkomst zal vervallen + het onderpand zal wegvallen bij terugbetaling van kapitaal + rente (4% x bijna 18 jaar ondertussen).

Indien de overeenkomst nog geldig is, aangezien het niet opgenomen is in de overeenkomst, is er een middel waarmee we dat geld zouden kunnen terugkrijgen?

Is er een manier om de vriend te doen terugbetalen, of kan dit enkel op het moment wanneer hij de aandelen zou verkopen en dus de borg zou vervallen?

In principe zijn aan de vormvereisten van een leningovereenkomst voldaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2019 15:55

kredieten vervallen normaal na 10 jaar en intresten na 5j, er is geen vraag naar terugbetaling gebeurt gedurende 18 jaar(rechstverwerking) en je bent zelf niet zeker of het wel of niet terugbetaald is? Je kan de"vriend" altijd aanschrijven en afwachten welke reactie er komt.

Reclame

Terug naar “Andere”