gelden doorsluizen naar het buitenland (vzw)

WalterBE
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gelden doorsluizen naar het buitenland (vzw)

#1 , 18 feb 2025 19:30

Hallo groep,

Ik zou een eerste algemeen advies kunnen gebruiken over wat fundamenteel de volgende situatie zou zijn;

Oprichten juridische entiteit (vermoedelijk vzw). Daarmee donaties ontvangen. En beperkte eigen inkomsten via 'affiliate links' en 'merchandising'.

De doelstelling van de vzw zou zijn een dierenasiel buiten de EER te ondersteunen. Financieel door de gelden naar daar door te sluizen.

Of om openstaande facturen van kosten gemaakt door dat buitenlandse asiel te betalen. Zoals rekeningen van een laboratorium voor medische testen. Mogelijk kosten verbonden aan transport van de dieren.

Het aspect waar ik van vermoed dat 'een probleem' gaat zijn is; dat buitenlands asiel is gelegen in een land dat een dictatuur is. De lokale beheerder van dat asiel is te bang om geld te ontvangen via een internationale overschrijving. Alle geldstromen moeten fysiek in cash gebracht worden.

Dat zou betekenen dat de inkomsten van deze hypothetische entiteit of gaan overgeschreven worden naar de koerier die deze dan zelf gaat opnemen in cash en gaat vervoeren.

Of - zou wel onpraktisch zijn maar misschien ietsje minder administratief problematisch - in cash opgenomen door een wettelijke vertegenwoordiger van de entiteit en dan als cash toevertrouwd worden aan de koerier.

De meeste gelden zou dus verdwijnen uit de entiteit op wat ik vermoed een boekhoudkundig-fiscale zeer problematische wijze is.

Lanox

#2 , 19 feb 2025 10:28

Uw verhaal zit vol met rode vlaggen ivm fraude en witwassing. Ik zou er gewoon niet aan beginnen.

WalterBE
Topic Starter

#3 , 19 feb 2025 16:53

Ja, ik ben mij daar zeer bewust van dat dit iets is om zeer voorzichtig mee te zijn. Ik ga in elk geval niet in zoiets stappen zonder duidelijk plan en professioneel advies. En misschien ook een ruling van de FOD Financiën.

Doelstelling beperken tot ondersteunen van lokale activiteiten maar geen kapitaal naar het buitenland sturen lijkt mij ook een optie. Al is het dan niet zeker of het nog de moeite is.

Reclame

Terug naar “Andere”