Incasso Sabam 2016

1nsomnia3
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Incasso Sabam 2016

#1 , 18 mei 2023 01:22

Hallo

Vandaag viel bij een makker van mij waar ik destijds events mee organiseerde onderstaande brief in de bus : aanmaning door incassobureau Venturis in opdracht van Sabam. Evenement ging door op 25/08/2016 en aanvraag werd correct ingediend. Nu ziet het er naar uit dat deze inderdaad niet betaald is (denken we, niet zo makkelijk te controleren na wissel van bank en 7 jaar na datum) maar zover wij weten werd er ook nooit een factuur elektronisch of per post doorgestuurd. Lijkt erop dat de factuur opgestuurd werd naar mijn compaan zijn oud adres nadat hij recent verhuisd was. Bizar genoeg is de factuur nooit doorgestuurd door bpost of Sabam naar zijn nieuw adres. Ondanks dat ze over een mailadres en gsm nr van ons beschikten werd er voor zover wij wete via deze weg ook nooit een poging ondernomen ons te bereiken. Event ging door in Augustus 2016, factuur zou pas eind 2016 bezorgd zijn. Bijna 7 jaar na het event is dit het eerste dat wij hiervan horen.

Nu de hamvraag : Is deze factuur nog geldig of reeds verjaard ? Kunnen we hier nog iets aan veranderen of is betalen de enige optie ? Eventuele suggesties zijn welkom.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2023 19:24

Is bij mijn weten nog niet verjaard.
Vraag aan Sabam op welk adres zij de aanvankelijke factuur hebben gestuurd en wanneer.
En eventueel al dat de indiener bereid is de originele som te betalen. (Als dat nog gaat.)
JurecaBE moderator

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 20 mei 2023 19:35

Verjaringstermijn is hier m.i. de standaard 10 jaar.

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 21 mei 2023 09:35

Persoonlijk ervaring:

Huis gekocht 2006 (afgesmeten, herbouwd en bewoond sinds 2008).

2016 facturen van Sabam op een andere naam dan de mijne voor een bepaald evenement (teruggestuurd dat deze persoon er niet woonde)

Zo verder een 3-tal jaren… tot er brief van gerechtsdeurwaarder kwam… deze eens vriendelijk (not) gecontacteerd (deed geen enkele controle naar adres).

Via Google zelf de gegevens gevonden van de persoon met naam op factuur.

Heeft direct nodige gedaan; had blijkbaar in 2002 op dat adres gewoond en Sabam had nooit gegeven aangepast …

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 21 mei 2023 21:53

Gerechtsdeurwaarder MOET op voorhand voor ter plaatse gaan de gegevens van rijksregister controleren.
Edoch dat kost ook geld - vermoedelijk zal code voor RR wel op hun factuur staan.

Terug naar “Andere”