Samen investering aangaan - welke formule

kiddies3
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samen investering aangaan - welke formule

#1 , 26 mar 2023 07:42

Hallo,
ex man en ik zouden samen "een kot" (in de vorm van aandelen) kopen bij upkot zodat de zoon voorrang kan krijgen voor een kot. De wachtlijst is te lang.
Hiervoor is er een minimum bedrag als investering gevraagd (bedrag x). We zouden elk de helft geven, en dit dan zo aankopen.
We zijn uiteraard niet (meer) getrouwd. Hoe kunnen we dit best laten registreren en op papier zetten? Bij de notaris neem ik aan.
Hij sprak van een soort tontinne maar welke manieren bestaan er en zou het beste zijn?
De investering moet 3 jaar lopen maar erna wil ik wel vrij beschikken om me er eventueel uit te trekken, en wanneer ik wil.
En je weet nooit dat we tegen dan in onenigheid zitten of we niet meer overeenkomen dat ik eruit wil stappen en hij niet. Of iemand ineens z'n geld terug nodig heeft.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 27 mar 2023 18:37

Beste

Toch zeer goed over nadenken.
U koopt geen kot, noch bakstenen. U koopt aandelen. Intspa doorgaans rond de 120.000 euro.
U betaalt een instap (2 %) en na 3 jaar een uitstap (3 %). In de kleine letters staat ongetwijfeld geschreven dat de beleggers ook opdraaien voor onderhoudskosten, al dan niet voorzien. En het is onzeker of er in die vastgoedbevak maar 1 splinternieuw gebouw zit, dan wel ook andere en oudere gebouwen.
Het rendement zou tussen 2 % en 4 % liggen, maar begint pas na het eerste jaar. U koopt dus gewoon een belegging in een vastgoedvehikel. Uw zoon zou een 'voorrang' krijgen maar dat is nog geen garantie. En ook zonder garantie zal je mits actief zoeken heus ook wel een kot vinden.
Voor 160- 170.000 kan je effectief een kot kopen. Waar jullie alleen eigenaar van zijn. En waar je mogelijk na 3 - 4 jaar al een kleine meerwaarde kan op nemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”