Geen domiciliëring + Mijn VerbouwPremie

Chokotoff
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geen domiciliëring + Mijn VerbouwPremie

#1 , 20 dec 2022 17:20

Dag allen,

Mijn vriendin en ik (wettelijk samenwonend) zijn net begonnen met een totaalrenovatie van onze woning (elk 50% eigenaar). Om de verbouwingen te overbruggen, huren we sinds 15 november een kleine studio op 500 meter van het huis. Dit om niet enkele maanden in het stof te moeten leven en om sneller door te kunnen doen met de verbouwingen. We hebben hiervoor een huurcontract van een jaar.

Met de indexering van de inkomensgrenzen begin 2023 vallen we nét binnen de laagste inkomenscategorie op basis van het laatste aanslagbiljet (hoera!), waardoor we wel wat premies kunnen trekken. Waar we echter vandaag tegenaan liepen is dat we gedomicilieerd moeten zijn op het huis dat we aan het verbouwen zijn, omdat we anders automatisch naar de hoogste inkomenscategorie gaan. We hebben echter onze domicilie nu aangepast naar de studio omdat we een huurcontract hebben als 'hoofdverblijfplaats', maar dit betekent dan dat wij automatisch onder de hoogste inkomenscategorie zouden vallen omdat we er niet wonen.
De logische redenering is dat we gewoon wachten om al onze premies aan te vragen tot het huurcontract voorbij is, maar dan zitten we niet meer in de laagste inkomenscategorie omdat we tegen dan een nieuw aanslagbiljet ontvangen hebben... En aangezien dit toch al snel om meerdere duizenden euro's gaat, vragen we de premies liefst aan op basis van ons huidig aanslagbiljet.
Wat doen wij concreet best in deze situatie om toch de maximale premie te kunnen trekken?

1. Ons domicilie terug aanpassen naar onze woning en hierbij hopen dat de wijkagent wat meegaand is en de verhuurder hier ook niet moeilijk over doet? Onze woning staat op dit moment compleet leeg en er is geen verwarming meer, dus de wijkagent moet inderdaad meegaand zijn om te zetten dat wij daar zouden wonen. Wel zijn we er meerdere keren per dag ikv de renovatie...
2. Tijdelijk niet meer wettelijk samenwonen en elk ons domicilie op een andere plaats zetten? Maar kunnen we dan premies aanvragen aangezien de persoon die dan de premie aanvraagt in principe slechts voor 50% eigenaar is? Heeft tijdelijk niet meer wettelijk samenwonen een impact op fiscaliteit?
3. De mensen van Mijn Verbouwpremie proberen overtuigen dat er voor ons een uitzondering gemaakt wordt? Maar dat is onbegonnen werk vrees ik...
4. Andere opties?

Ter info: op dit moment kunnen we nog maar enkel de premie voor dakwerken aanvragen, aangezien dit het enige is dat reeds definitief is uitgevoerd en waar we een factuur van hebben. De andere werken staan ingepland volgend jaar.

Alvast bedankt voor de feedback :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12770

#2 , 20 dec 2022 17:23

In principe moet uw domicilie staan waar u werkelijk woont. Aangezien dat momenteel de studio is, kan u daar niet veel aan veranderen. Het was beter geweest de domicilie thuis te laten staan en het als een tijdelijke afwezigheid te beschouwen.

bosprocureur
Berichten: 6836

#3 , 14 jan 2023 10:07

In principe moet uw domicilie staan waar u werkelijk woont. Aangezien dat momenteel de studio is, kan u daar niet veel aan veranderen. Het was beter geweest de domicilie thuis te laten staan en het als een tijdelijke afwezigheid te beschouwen.
Zeer goede raad Leen, die heel wat kopbrekens (en geld) kan of kon besparen.

Een reuze tip voor een soort FAQ , Kennisbank ?

Reclame

lukasi
Berichten: 1120

#4 , 14 jan 2023 12:33

tsja,
en ik betaal dus een deel van die premie omdat TS wil foefelen ???

Terug naar “Andere”