Aankoop van fietsmasker als beroepskost?

JD1000
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Aankoop van fietsmasker als beroepskost?

#1 , 29 nov 2022 14:21

Hallo,

Ik doe mijn professionele verplaatsingen voor activiteit in het bijberoep met de fiets.

Ter bescherming van het fijn stof en uitstoot van de wagens zou ik een fietsmasker kopen. Zou de aankoop iets zijn dat als beroepskost kan worden gecatalogiseerd?

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1144

#2 , 29 nov 2022 14:23

voor 15€ gaan ze niet struikelen

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 29 nov 2022 17:33

Waarom niet ?

Geen idee wat u denkt te gebruiken, maar euh ...
Maskers die fijn stof tegenhouden werken énkel indien ze volledig aansluitend zijn.
Je moet dan gaan denken aan vol- en halfgelaatsmaskers met rubber afdichting.

Bij al de rest - stijl medisch FFP3 mondmasker- komt de lucht mét fijn stof via de spleten rondom binnen ... weg vd minste weerstand.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 29 nov 2022 18:35

Wat u moet hebben is een professioneel masker type wat in leger - politie - brandweer - hazmat bij mijn weten wordt gebruikt.
Al de rest houdt niet genoeg tegen als u alle fijnstof en zo wil tegenhouden.

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 29 nov 2022 19:59

De vraag is of die kosten deel zijn van de verplaatsing (beroepsmatig) of eerder met de gezondheid te maken hebben (privé). In de laatste categorie is de rechtspraak eerder tegen de aftrekbaarheid van zulke kosten (doktersrekening, medicatie, etc.).

jef007
Berichten: 1683

#6 , 29 nov 2022 20:22

enkel specifieke beroepskledij is aftrekbaar
zoals overall van schrijnwerker ed..

zelfs het kostum van een bankdirecteur is niet aftrekbaar

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 29 nov 2022 22:28

Persoonlijke beschermingsmaterialen niet aftrekbaar ???

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 nov 2022 10:10

U kan best een gemotiveerd verzoek indienen bij de belastingdiensten, alleen lijkt me dit een aftrekpost met beperkte financiële inpakt op uw globale aangifte. Vraag is dus of het sop de kool waard is.

Een zelfstandige valt niet onder de welzijnswet en is dus zelf verantwoordelijk voor het inschatten van de risico's die samenhangen met het uitoefenen van de job. Uiteraard kan men wel verwijzen naar objectieve parameters: stedelijke omgeving, graad van luchtvervuiling, medische gegevens die wijzen op specifieke gevoeligheid voor vervuilde lucht.

Vaak kan het kiezen van een andere route (ook in een stad) een groot verschil maken qua uitlaatgassen. Er zijn steeds meer maatregelen die de uitstoot beperken in steden. Maar op begin en eind uren van scholen is de luchtkwaliteit zeer slecht, in een stad in mijn regio heeft de bevoegde schepen dit ooit laten meten maar er is nooit een pasklare oplossing gekomen.

https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... rsoonlijke

Terug naar “Andere”