Vergoeding auteursrecht als zelfstandige software ontwikkelaar

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

Vergoeding auteursrecht als zelfstandige software ontwikkelaar

#1 , 18 sep 2022 18:50

Sinds een aantal jaren betaal ik mezelf een vergoeding voor het afstaan van auteursrechten aan mijn vennootschap. Ik ben hiermee begonnen voordat dit in de schijnwerper kwam te staan, en heb dit (spijtig genoeg) zonder ruling gedaan. Ondertussen heb ik zoals vele anderen een aantal vragen van de fiscus ontvangen, ik moet bewijzen voorleggen dat het werk origineel was, creatief, en er sprake was van een verspreiding naar een publiek.

Als programmeur schrijf ik wel degelijk broncode voor mijn klanten, dus (in mijn opinie) is dit wel degelijk creatief en origineel (de software is steeds van nul geschreven).

Wat ik lastiger vind is echter de bewijsstukken af te leveren. De software die ik schrijf mag ik van mijn klant niet vrijgeven, ik werk aan projecten in de banksector.

Dus mijn vragen:
- Wat kan ik de fiscus in dit geval voorleggen? Zou het volstaan om te vragen aan mijn klant een document te willen tekenen dat aangeeft dat ik software schrijf voor hun, maar dat dit niet vrijgegeven mag worden?
- Wat wordt er bedoeld met verspreiding naar het publiek? De broncode dat ik schrijf wordt afgeleverd aan mijn klanten, maar publiek is het natuurlijk niet zomaar.

Vriendelijke groeten en alvast bedankt.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding