Belasten van opgenomen bedragen uit een groepsverzekering

Zirkonia
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

Belasten van opgenomen bedragen uit een groepsverzekering

#1 , 08 mei 2022 11:19

Beste,
ik hoop dat iemand hier op de hoogte is van de regeling i.v.m. eerdere opnames van bedragen uit een groepsverzekering voor het uitvoeren van werken in de woning.
Ik heb een tiental jaren geleden verdeeld over verschillende jaren in totaal rond de € 11700 opgenomen uit de groepsverzekering van het werk gezien dit mogelijk was. Echter dient jaarlijks een bedrag aan rente betaald te worden. Ik heb de jaarlijkse rente denk ik een keer op 2 betaald daarna niet meer. Ik heb toen met de verzekeraar gemaild en ik kreeg toen het antwoord dat het niet betaald bedrag aan rente en de opgenomen bedragen in mindering worden gebracht bij vereffening van de groepsverzekering. Uit vereffening begrijp ik dat opgenomen bedragen en de rente in mindering worden gebracht als ik op pensioen ben.
Echter krijg ik dit jaar een fiscale fiche dat ik in 2021 een bedrag van € 24558 zou uitgekeerd gekregen hebben en daarop rond de € 8180 belastingen op ingehouden. Ik kan pas over 12 jaar op pensioen dus ergens klopt dit niet.

Als de code 1211 klopt waarin ze het genoteerd hebben dien ik bijna € 9000 meer aan belastingen te betalen dan de voorgaande jaren.
Ik heb navraag gedaan en mij werd verteld dat dit bedrag onder een andere code moet staan.

Buiten het feit dat ik dit een groot probleem vind dat de verzekeraar dit zomaar verrekent zonder dit met mij te bespreken heb ik ook een probleem hoe dit bedrag is samengesteld. Ik ben nooit op de hoogte gebracht van de berekening van het genoemd bedrag en ik ging er sowieso van uit dat dit bedrag verrekend zou worden als ik pensioen ga.

Mijn vraag is dus klopt de code 1211 waarin dit bedrag staat en mag een verzekeraar zomaar de opgenomen gelden en de aangerekende (woeker)rente in de loop van je loopbaan afhouden van de groepsverzekering. Op 'my pension' staat dit bedrag uiteraard ook al in mindering van mijn opgebouwde groepsverzekering.
Ik vraag me dan af welke rente en nalatigheidsintresten ze aangerekend hebben en op hoeveel jaar? Hebben ze doorgerekend tot mijn 65ste? Wat mijn indruk wel lijkt gezien het opgenomen bedrag van € 11700 opeens € 24558 blijkt te zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 08 mei 2022 14:22

Hebt u niet jaarlijks een overzicht gekregen van de afgehouden rente, en het rentepercentage?

Hoe hoog was die "woekerrente" dan wel? Kwam die hoger dan de in die jaren gebruikelijke marktrente?

Zirkonia
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2022 18:43

Neen, nooit een overzicht of wat dan ook gehad. Enkel de jaarlijkse rekening van de rente die ik moest betalen.

Reclame

Zirkonia
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mei 2022 15:28

Up!
Iemand info over welke code in de belastingaangifte opgenomen bedragen uit een groepsverzekering moeten aangegeven worden??

Zirkonia
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2022 20:28

Up

Niemand een idee in welke code in de personenbelasting opgenomen gelden uit een groepsverzekering moeten staan??


Zirkonia
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mei 2022 17:36

Thanx

Enig idee wat ze hiermee bedoelen?

Een uitkering in de vorm van een rente geeft u aan bij de code 1211/2211. De al ingehouden bedrijfsvoorheffing geeft u aan bij de code 1225/2225.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mei 2022 19:28

Thanx

Enig idee wat ze hiermee bedoelen?

Een uitkering in de vorm van een rente geeft u aan bij de code 1211/2211. De al ingehouden bedrijfsvoorheffing geeft u aan bij de code 1225/2225.
U krijgt jaarlijks een fiche 281.11
Punt 9. Pensioenen, renten, en andere toelagen
a. wettelijk pensioen ---- 228
b. overlevingspensioen ---- 229
c. ander pensioen ..........
rente ..........
..........
Totaal deze rubrieken --- 211 aan te geven in de aangifte code 1211/2211

De afgehouden bedrijfsvoorheffing in punt 13. bedrijfsvoorheffing --- 225 aan te geven in de aangifte code 1225/2225

Indien u uw aangifte per Tax on web doet, zijn deze gegevens al automatisch ingevuld.

Zirkonia
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mei 2022 12:48

Ik probeer eigenlijk uit te zoeken of de code waarin de verzekeraar mijn eerder opgenomen bedragen uit de groepsverzekering heeft genoteerd wel klopt of niet.

Volgens hun klopt het omdat het pensioen opgebouwd is door bijdragen door werkgever en niet door werknemer (dus enkel vennootschapsbijdragen).

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 mei 2022 13:50

Zie # 8
codes 1211 en 1225

Zie ook link 1 in # 6

Terug naar “Andere”