webwinkel weigert mijn eigen BTW te vermelden op factuur

Chocotof
Topic Starter
Berichten: 22

webwinkel weigert mijn eigen BTW te vermelden op factuur

#1 , 15 jul 2021 13:02

Hallo,

Ik heb recent een aankoop gedaan van een item die ik voor mijn eenmanszaak kocht, dit heb ik moeten doen met mijn persoonlijk account omdat ik nog een hoge waarde aan cadeaubonnen had op dit account. Ik had nog vòòr deze aankoop eerst contact opgezocht met de webwinkel (het gaat hier over bol.com) om te vragen of mijn cadeaubonnen konden overgezet worden naar een nieuw zakelijk account, dit was niet mogelijk. Ook vroeg ik om mijn persoonlijk account om te zetten naar een zakelijk account, ook dit was niet mogelijk.

Conclusie, aangezien je met je persoonlijk account enkel een bedrijfsnaam kan invullen bij de persoonlijk gegevens en geen BTW-nummer heb ik nu een factuur van hen zonder vermelding van mijn eigen BTW-nummer.
Mijn boekhouder hamert er echter steeds op (terecht) dat beide BTW-nummers (verkoper en koper) op de factuur vermeld moeten staan als ik de BTW hiervan wil recupereren. Enkel met het zakelijk account kon je BTW-vrij kopen, ik heb dus de BTW moeten betalen.

Ik heb hiervoor opnieuw contact opgezocht met een medewerker van bol.com maar die had het nog eens nagevraagd en dit was volgens hun "regelgeving" niet mogelijk om de factuur aan te passen met de vermelding van mijn BTW-nummer.

Nu is mijn vraag, kan dit? Is men niet verplicht om de btw-nummer van de koper te noteren, zeker als men hierop aandringt?
En wat zijn mijn opties? Want bij bol.com blijven ze weigeren..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#2 , 15 jul 2021 13:41

Je slaat 2 zaken door elkaar
chocotof privepersoon
chocotoff zaak

chocotoff zaak wil een item kopen maar kan dit alleen via de prive want de zaak wil gebruik maken van cadeaubonnen. Nochtans zijn deze niet verbonden aan de zaak maar aan de prive.
Chocotof wil dus eigenlijk profiteren van de prive zijn kado om de zaak te bevoordelen.

Logisch dat bol niet meegaat in deze carrousel.

Chocotof
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 15 jul 2021 13:49

Lukasi is verward dat chocotof deze bonnen wel degelijk heeft aangekocht en deze niet cadeau heeft gekregen.

Chocotof heeft bij zijn eigen weten nog nooit problemen gehad met het gebruik van cadeaubonnen mits opleg bij aankoop op een item die voor de zaak wordt aangekocht.

PS: Nergens wordt er door bol.com vermeld dat de cadeaubonnen de issue zijn. Ze spreken hier zelfs niet van. Aangezien bij bol.com alles geautomatiseerd is denk ik eerder aan kosten die ze niet willen spenderen bij de administratiedienst aangezien ze het item toch al verkocht hebben.

Ook kan je bij een zakelijk account cadeaubonnen toevoegen, dus het is niet dat dit niet wordt gedaan of normaal onmogelijk is.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 15 jul 2021 15:45

Best aparte accounts voor privé/beroep aanmaken. U kan niet verwachten dat een groot bedrijf dat allemaal manueel gaat verwerken. Ik vermoed dat de regels hierover ook in hun voorwaarden gaan staan.

Kali
Berichten: 762

#5 , 15 jul 2021 15:47

Lukasi is verward dat chocotof deze bonnen wel degelijk heeft aangekocht en deze niet cadeau heeft gekregen.

Chocotof heeft bij zijn eigen weten nog nooit problemen gehad met het gebruik van cadeaubonnen mits opleg bij aankoop op een item die voor de zaak wordt aangekocht.

PS: Nergens wordt er door bol.com vermeld dat de cadeaubonnen de issue zijn. Ze spreken hier zelfs niet van. Aangezien bij bol.com alles geautomatiseerd is denk ik eerder aan kosten die ze niet willen spenderen bij de administratiedienst aangezien ze het item toch al verkocht hebben.

Ook kan je bij een zakelijk account cadeaubonnen toevoegen, dus het is niet dat dit niet wordt gedaan of normaal onmogelijk is.
Misschien iets heel dom, maar kon u in de Privé account de naam nog wijzigen?

Want dan kon u gewoon BTW nr naast uw naam zetten ...

(Een luxe wagenmerk die een dienst aanbiedt om het voertuig te tracken (zoals gevraagd door de verzekering), voorziet evenmin dat iemand met een BTW nummer die dienst aankoopt... De oplossing na contact met het luxemerk, de invoerder enz "Zet na de achternaam het BTW nummer". (Boekhouder e.d. hebben hier tot op heden nog nooit een probleem van gemaakt dat dit zo werd opgelost, en intussen wordt deze factuur reeds 3 jaar zo ingebracht)

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2021 20:26

Zou TS en Kali er toch op willen wijzen dat JF niet staat om zijwegen te bewandelen.
Bovendien is Bol.com een zeer correcte firma. Al jaren zeer regelmatig klant en NOOIT problemen.
Lossen problemen zonder morren op, en zijn zeer tolerant.
Het is niet omdat een klant een voor hem voordeliger regeling wil, dat zulke grote firma's hier op ingaan. Zij hebben een monster administratie. Zij hebben in Nederland ook tal van administratieve verplichtingen na te komen.
U maakt nu een probleem van de BTW : maar u laat de factuur wel verminderen met een hoge waarde aan cadeau bons ?? Is wel een aanzienlijke vermindering aan te boeken kosten/aankopen.
Had die bons volledig privé gebruikt ( b uiten de fiscaliteit ). Volgens mij nu zelfs nadelig voor de éénmanszaak.

Kali
Berichten: 762

#7 , 15 jul 2021 23:01

Zou TS en Kali er toch op willen wijzen dat JF niet staat om zijwegen te bewandelen.
Bovendien is Bol.com een zeer correcte firma. Al jaren zeer regelmatig klant en NOOIT problemen.
Lossen problemen zonder morren op, en zijn zeer tolerant.
Het is niet omdat een klant een voor hem voordeliger regeling wil, dat zulke grote firma's hier op ingaan. Zij hebben een monster administratie. Zij hebben in Nederland ook tal van administratieve verplichtingen na te komen.
U maakt nu een probleem van de BTW : maar u laat de factuur wel verminderen met een hoge waarde aan cadeau bons ?? Is wel een aanzienlijke vermindering aan te boeken kosten/aankopen.
Had die bons volledig privé gebruikt ( b uiten de fiscaliteit ). Volgens mij nu zelfs nadelig voor de éénmanszaak.

Ik ga ervanuit dat de bons ook effectief door de zaak werden aangekocht en verkeerdelijk op de privé account zijn beland (verkeerd ingelogd of dergelijke), anders heeft dit uiteraard geen zin…

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jul 2021 09:32

Zou TS en Kali er toch op willen wijzen dat JF niet staat om zijwegen te bewandelen.
Bovendien is Bol.com een zeer correcte firma. Al jaren zeer regelmatig klant en NOOIT problemen.
Lossen problemen zonder morren op, en zijn zeer tolerant.
Het is niet omdat een klant een voor hem voordeliger regeling wil, dat zulke grote firma's hier op ingaan. Zij hebben een monster administratie. Zij hebben in Nederland ook tal van administratieve verplichtingen na te komen.
U maakt nu een probleem van de BTW : maar u laat de factuur wel verminderen met een hoge waarde aan cadeau bons ?? Is wel een aanzienlijke vermindering aan te boeken kosten/aankopen.
Had die bons volledig privé gebruikt ( b uiten de fiscaliteit ). Volgens mij nu zelfs nadelig voor de éénmanszaak.

Ik ga ervanuit dat de bons ook effectief door de zaak werden aangekocht en verkeerdelijk op de privé account zijn beland (verkeerd ingelogd of dergelijke), anders heeft dit uiteraard geen zin…

Kali, geen verwijt aan u hoor. Maar wat ik uit de topic van TS kan afleiden is dat hij die bons met zijn persoonlijke account heeft aangekocht. Zal ook een totaal bedrag ( incluis BTW ) betaald hebben. Dus de BTW administratie van Bol.com is hiervoor afgehandeld. En zulk bedrijf kan dergelijke zaken niet zo maar corrigeren. En cadeaubons zijn niet inwisselbaar in cash of terug betaalbaar ( is ook de algemeen gangbare regel ).
En een persoonlijke rekening staat onder regime particuliere verkopen zonder BTW nr., zakelijke accounts onder regime BTW plichtig dus met facturatie met aparte BTW.
TS had een zakelijk account moeten openen voor zijn aankopen met BTW nr. en zelfs daarvoor voor de aankoop cadeaubons. Maar zelf begrijp ik niet cadeaubons aankopen om u zelf te plezieren bij een bedrijfsaankoop ?
Kali het door u aangehaalde feit met die luxe wagen, is van een andere orde. Dat is wel regelbaar. Zijn trouwens 2 diverse zaken ( wagen + aankoop dienst achteraf ). Zullen ook 2 facturaties geweest zijn.






Kali
Berichten: 762

#9 , 17 jul 2021 05:40

Kali, geen verwijt aan u hoor. Maar wat ik uit de topic van TS kan afleiden is dat hij die bons met zijn persoonlijke account heeft aangekocht. Zal ook een totaal bedrag ( incluis BTW ) betaald hebben. Dus de BTW administratie van Bol.com is hiervoor afgehandeld. En zulk bedrijf kan dergelijke zaken niet zo maar corrigeren. En cadeaubons zijn niet inwisselbaar in cash of terug betaalbaar ( is ook de algemeen gangbare regel ).
En een persoonlijke rekening staat onder regime particuliere verkopen zonder BTW nr., zakelijke accounts onder regime BTW plichtig dus met facturatie met aparte BTW.
TS had een zakelijk account moeten openen voor zijn aankopen met BTW nr. en zelfs daarvoor voor de aankoop cadeaubons. Maar zelf begrijp ik niet cadeaubons aankopen om u zelf te plezieren bij een bedrijfsaankoop ?


[/u]
Daar is TS niet duidelijk over, met welke gelden (privé of zakelijk) de aankoop bons werden aangekocht. En of deze verkeerdelijk of niet op de privé account werden gezet. (TS meldt zelf dat hij wel een zakelijk account heeft). (Ik heb zelf een hele resem bons van deze webshop (niet aangekocht bij de webshop zelf overigens) , maar ipv deze allemaal op mijn account te zetten ligt dat ouderwets op papier in de kast en wordt deze op ogenblik van aankoop slecht ingevoerd teneinde alle problemen en misverstanden te vermijden).

Fiscaal is het m.i. nadelig om met aankoopbons die niet door de zaak gekocht werden uiteindelijk te betalen voor items voor de zaak.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jul 2021 09:57

Kali, geen verwijt aan u hoor. Maar wat ik uit de topic van TS kan afleiden is dat hij die bons met zijn persoonlijke account heeft aangekocht. Zal ook een totaal bedrag ( incluis BTW ) betaald hebben. Dus de BTW administratie van Bol.com is hiervoor afgehandeld. En zulk bedrijf kan dergelijke zaken niet zo maar corrigeren. En cadeaubons zijn niet inwisselbaar in cash of terug betaalbaar ( is ook de algemeen gangbare regel ).
En een persoonlijke rekening staat onder regime particuliere verkopen zonder BTW nr., zakelijke accounts onder regime BTW plichtig dus met facturatie met aparte BTW.
TS had een zakelijk account moeten openen voor zijn aankopen met BTW nr. en zelfs daarvoor voor de aankoop cadeaubons. Maar zelf begrijp ik niet cadeaubons aankopen om u zelf te plezieren bij een bedrijfsaankoop ?


[/u]
Daar is TS niet duidelijk over, met welke gelden (privé of zakelijk) de aankoop bons werden aangekocht. En of deze verkeerdelijk of niet op de privé account werden gezet. (TS meldt zelf dat hij wel een zakelijk account heeft). (Ik heb zelf een hele resem bons van deze webshop (niet aangekocht bij de webshop zelf overigens) , maar ipv deze allemaal op mijn account te zetten ligt dat ouderwets op papier in de kast en wordt deze op ogenblik van aankoop slecht ingevoerd teneinde alle problemen en misverstanden te vermijden).

Fiscaal is het m.i. nadelig om met aankoopbons die niet door de zaak gekocht werden uiteindelijk te betalen voor items voor de zaak.
Kali, TS vermeld in zijn topic dat de cadeaubons vermeldt hij overzetten naar een nieuw zakelijk account.
Cadeaubons zijn een betaalmiddel en kunnen dus niet als compensatie bij de aankoop dienen, wel als betaalmiddel van de aankopen.
Ik zal nooit aankoopbons voor mezelf kopen ( zie het nut er niet van in ? ). Bons krijgen is veel plezanter 'en als particulier zeker.

En zeker hij zal deze bons als betaling gebruikt hebben voor die bewuste factuur.

Opmerking voor TS : Bol.com 's politiek is correct en wetmatig. Bovendien kan een boekhoudsoftware wettelijk geen wijzingen aanbrengen aan geboekte facturen.

Terug naar “Andere”