Begrafeniskosten

GuVe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Begrafeniskosten

#1 , 16 apr 2018 12:10

Ik heb een begrafenis geregeld voor een kennis (a minima : crematie en uitstrooiing)
Er waren erfgenamen in het buitenland, waarvan ik toen geen adres had, die ik dus ook niet kon verwittigen. Erfgenamen zijn intussen via een notaris opgespoord en zijn nog in beraad over het aanvaarden van de erfenis (er zijn een aantal minderjarigen).
Begrafenisondernemer vindt het logisch dat ik als besteller van de crematie en uitstrooiing ook de kosten betaal. Ik kan mij niet meer herinneren of ik die man er toen ook op gewezen heb dat ik niet de erfgenaam was.
Hij stuurt ook geen factuur naar mij, enkel een telefonische vraag om de kosten te betalen.
Quid ? Verwijs ik hem naar de notaris die zich met de verdere afhandeling bezig houdt of moet ik dit nu gaan betalen.

In afwachting van een antwoord
mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 16 apr 2018 23:45

beste

lees hier

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... eniskosten

U bent opdrachtgever dus als alle erfgenamen de erfenis weigeren zal u als opdrachtgever inderdaad de rekening krijgen.

Als de erfgenamen onderhoudsplichtige kinderen zijn kan u de kosten wel op hen verhalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

GuVe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2018 10:45

@basejumper
Bedankt voor uw snel en duidelijk antwoord. Hiermee kan ik verder.

Reclame

P-Stone
Berichten: 280

#4 , 17 apr 2018 12:24

In de link van basejumper lees ik ook :
Een andere mogelijkheid is dat de bank van de overledene de begrafenisfactuur rechtstreeks betaalt van zijn/haar rekening. Dan moet er natuurlijk wel voldoende geld op de rekening staan…
Dus het kan wel nuttig zijn uit te zoeken of de overledene nog ergens geld op een rekening heeft staan. Om het even of de nabestaanden de erfenis verwerpen of niet, kan de crematie wel van de erfenis betaald worden. Dus eens gaan horen bij de notaris, die moet weten of er nog geld is.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 17 apr 2018 19:16

Begrafeniskosten zijn prioritaire schulden van een nalatenschap. Als er geld is dienen die kosten eerst betaald te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”