Collectieve schuldenregeling?

Lissa
Topic Starter

Collectieve schuldenregeling?

#1 , 27 jun 2007 19:50

Wij zijn twee jongen mensen die door omstandigheden geconfronteerd worden met een hoge financi?le schuld.
We hebben reeds twee keer ons laten overhalen door kredietmaatschappijen om een krediet af te sluiten die onze lopende schulden in 1 keer aflossen, waardoor we enkel nog qua afbetalingen moesten betalen aan die kredietmaatschappij. Nu na twee opeenvolgende kredietafsluitingen en na vele intresten is onze schuld nog veel hoger.
Vorige maand gingen we uit eigen beweging in budgetbegeleiding bij het ocmw, daar heeft men ons onlangs duidelijk gemaakt dat we er zelf niet meer uit geraken en men raadt ons collectieve schuldenregeling aan.
In tussentijd was mijn vriend al via een collega op het werk bij een kredietmaatschappij terechtgekomen waar iemand ons wou helpen om zelf uit de schulden te komen. Hij ging ons terug een krediet geven van rond de 20.000 euro om het grootste deel van de schulden af te betalen. Hij zou ons helpen ons budget te beheren als vriendendienst, in ruil vroeg hij dat wij onze verzekeringen bij hem zouden laten doen. Nu is de lening afgekeurd (gelukkig) omdat we in begeleiding zijn bij het ocmw. Ondertussen is deze maand bij het loon zodanig veel afgehouden door loonsbeslag dat het saldo van het loon -400euro was, ja letterlijk in de min :(
Van het voorschot dat deze maand kwam schoot ook niets meer over. Ons loon gaat volledig op aan loonsbeslag. Ook vakantiegeld werd door een schuldeiser in beslag genomen. Voorlopig hebben we door tussenkomst van het ocmw wel gelukkig geen deurwaarders gehad.
Dit staat echt tussen mijn vriend en mij in. Ik wil graag de collectieve schuldenregeling doen. Nu ja, graag is misschien een overdreven woord, maar het lijkt me het beste om te doen. Mijn vriend wil liever bij die echtgenoot van zijn collega ons laten begeleiden.
Nochthans als ik beide vergelijk:
Collectieve is vijf jaar, intresten vallen weg, geen deurwaarders meer en een leefloon van rond de 130 euro per week (we zijn met vier in ons gezin). Altijd zekerheid dat je een leefloon hebt.
Via die collega zou de lening lopen over acht jaar, intresten blijven we betalen zelfs bovenop de intresten op de huidige leningen en achterstallen ook nog intresten op de nieuwe lening. Deurwaarders worden hierdoor niet tegengehouden, en we zouden een leefloon hebben van 110euro. Wat dan nog niet zeker is, want zoals nu als er geen loon is, is er ook geen leefloon.

Akkoord, bij collectieve komen er ook advocaatskosten bij, maar als je kijkt welke bescherming je krijgt is dat in mijn ogen een investering die zijn vruchten afwerpt.
De spanning is hier ondertussen om te snijden. Als hij perse bij de echtgenoot van zijn collega wil gaan dan overweeg ik om hem te verlaten. Misschien drastisch maar ik wil niet worden meegesleurd in zijn verdere neerwaartse spiraal, ik wil er graag bovenop komen.
Ook naar onze kinderen toe, ik wil geen slecht voorbeeld zijn voor hun, ik wil ook niet dat zij later in bepaalde situaties gaan moeten opdraaien voor onze financi?le problemen, dat ze geen goede studies gaan kunnen doen, of dat ze ons voorbeeld nadoen en later ook schulden gaan cree?ren. Ze zijn nu beide nog jonger dan drie, binnen vijf jaar via een collectieve is de oudste acht, en ben ikzelf 28. Er is dan nog tijd genoeg om aan een nieuw leven te beginnen.

De moeder van mijn vriend, die ons enige tijd geleden al heeft geholpen met onze financi?n (zij is boekhoudster), maar ermee is gestopt omdat mijn vriend (haar zoon) geen moeite wou doen om eruit te geraken, komt straks naar hier om alles eens mee op een rijtje te zetten. Maar zij kent niks over de wettelijke regelingen omtrent collectieve schuldenregeling.
Dus vandaar mijn vraag aan de mensen hier wat jullie zouden doen in onze situatie en waarom, en of iemand meer informatie heeft over de collectieve schuldenregeling.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

groeten, Lissa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 27 jun 2007 23:05

Gebruik de wettelijke oplossing, collectieve schuldenregeling.

Persoonlijk denk ik dat uw vriend in een ontkenningsfase zit en het nog altijd op een 'luxe'manier probeert op te lossen. Echter is het volledig fout om een krediet aan te gaan om andere kredieten af te lossen, zo ga je enkel met een hoge intrest zitten waar je niks aan hebt.
Neem niet het risico door in te gaan op een voorstel van een collega/vriend, wanneer deze vriendschap wegvalt hebben jullie nog steeds geen oplossing en een nog hogere schuld.

Hier vindt u meer informatie
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... bt1_nl.htm

mvg

Lissa
Topic Starter

#3 , 28 jun 2007 09:57

Gebruik de wettelijke oplossing, collectieve schuldenregeling.

Persoonlijk denk ik dat uw vriend in een ontkenningsfase zit en het nog altijd op een 'luxe'manier probeert op te lossen. Echter is het volledig fout om een krediet aan te gaan om andere kredieten af te lossen, zo ga je enkel met een hoge intrest zitten waar je niks aan hebt.
Neem niet het risico door in te gaan op een voorstel van een collega/vriend, wanneer deze vriendschap wegvalt hebben jullie nog steeds geen oplossing en een nog hogere schuld.

Hier vindt u meer informatie
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... bt1_nl.htm

mvg
Dankuwel voor uw antwoord!
Ik heb op de site gekeken voor meer informatie maar zit toch met een aantal vragen:
Bij volgende alinea:
**U kunt geen aanspraak maken op de toepassing van de procedure zo de rechter oordeelt dat u kennelijk uw onvermogen hebt bewerkstelligd, m.a.w. zo u op een bedrieglijke wijze uzelf moedwillig onvermogend hebt gemaakt.**
Dit is erg ruim interpreteerbaar, gaan wij wel nog in aanmerking komen? Hoe bedoelt met dit juist?

Kan iemand ook dit een beetje nader uitleggen:
**De looptijd is ten hoogste vijf jaar, behalve wat de terugbetalingstermijnen van kredietovereenkomsten betreft. Deze termijnen kunnen verlengd worden met de helft van de resterende looptijd van de kredietovereenkomsten, te rekenen vanaf het verstrijken van de looptijd van de aanzuiveringsregeling zoals die door de rechter werd bepaald.**
Ik vind het vrij ingewikkeld, kan iemand het uitleggen aan de hand van een voorbeeld?

Verder meen ik uit de tekst af te leiden, dan collectieve bemiddeling via een minnelijke regeling niet beperkt is in tijd (en dus langer dan vijf jaar kan duren), en ook dat als effectief schulden worden kwijtgescholden, dit pas definitief is vijf jaar na de beslissing, en dat als men binnen die vijf jaar terug vermogend is, men deze schulden toch verder moet afbetalen.
Dus in feite klopt het niet dat collectieve schuldbemiddeling maximum vijf jaar duurt?

Reclame

wapa1974

#4 , 20 dec 2007 13:03

een collectieve schuldenregeling kan inderdaad langer dan 5 jaar duren

8 jaar CSR is zeker geen uitzondering ...

Ze gaan gewoon kijken dat ook de schuldeisers er toch nog min of meer een goede zaak aan doen ...

Je moet kijken je hebt bvb maar 250 euro resterend inkomen om schulden te betalen. Dan bereken je als je met die 250 euro per maand al die schuldeisers op 5 jaar kunt afbetalen.

Dit betekent dat je maar 15000 euro zou betaald hebben.

Dus alles is een beetje afhankelijk van de grote van je schuld en de grote van je huidige inkomsten !

Rebel-with-a-cause

#5 , 20 dec 2007 21:02

Dus in feite klopt het niet dat collectieve schuldbemiddeling maximum vijf jaar duurt?
Inderdaad, dit klopt NIET !
Met een collectieve schuldbemiddeling doet de bemiddelaar een aanvaardbaar voorstel naar alle schuldeisers. De duurtijd ervan is gemiddeld TIEN jaar.
Slechts als er geen minnelijke overeenkomst bereikt wordt, velt de beslagrechter een vonnis waarbij de termijn eventueel korter zou kunnen zijn, doch meestal hanteert deze rechter het eerste voorstel van de bemiddelaar.

patatje

#6 , 10 apr 2008 11:54

Ik raad je aan om te surfen naar www.dignitas.be, daar vind je alle antwoorden over schuldbemiddeling!

:wink:

sien30

#7 , 28 apr 2011 11:04

Beste mensen,

Een paar maanden zijn ik en mn vriend in collectieve gegaan , veel beloofd en gezegd die advocate, we hebben nu al twee maanden miserie om
ons leefgeld te krijgen, wij zijn niet getrouwd wel samenwonend, mijn vriend heeft veel schulden van vroeger, en ik heb er amper eentje van 3000 euro
ze had gezegd ook ons apart te nemen maar blijkbaar heeft ze dat niet gedaan! Ik moet nu meebetalen voor mn vriend zn schulden van vroeger, ze had ook gezegd als ik eruit stap dan moet mn man er ook uitstappen, kan dat zomaar?
Ik wil uit die collectieve stappen, ik zie het niet meer zitten en ik weet dat er nog veel geld achterkomt van verzekering maar ik wil niet dat ze mn deel ook pak, kan ik eruit stappen alleen? Mijn man zou wel blijven maar ik niet.
Moest ik dat kunnen , hoe moet ik dat doen want ben het meer dan kotsbeu die affaire
Hopelijk weet er iemand antwoord,
help aub!

wanton

#8 , 29 apr 2011 18:04

Stom van die advocate om de twee dossiers samen te zetten. Ook eigenaardig van de rechter om dat zo te laten doorgaan. Maar ik vrees dat je vast zit.
Neem eens contact vb. met het OCMW van je gemeente. Daar zitten meestal mensen die dagelijks met die problematiek bezig zijn. Die kunnen raad geven en bij de advocate tussenbeide komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 apr 2011 19:59

Niet ingaan op de vriendendienst DAT kan alleen leiden naar nog meer schulden en intresten.
Tevens als een deurwaarder langskomt voor een kleine schuld dan heb je toch ineens hoge wettelijke kosten.
Dit soort kosten heb je niet meer bij collectieve schuldregeling en kan al je beschikbare geld naar schulden en intresten gaan.
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

sien30

#10 , 06 jun 2011 08:37

We zijn nu bezig met onze andere advocaat om mij eruit te krijgen en hij zei normaal zou dat geen probleem mogen zijn, hij ging papieren opvragen van wat mn schuld was en die van mn vriend en die dan opsplitsen en me er dan uit te trekken, we hebben een inkomen van plusminus 2700 euro wat nog tamelijk hoog is we vragen een extraatje om es weekend naar zee te gaan het kon niet zijn van madam zogezegd moet ze puzzelen om toe te komen, voor we er inzaten konden wij alles afbetalen inclusief auto, nu wordt de auto zelfs niet afbetaald, ik ben dat spelletje moe, ik heb al veel teveel miserie tegengekomen en nu dit nog es! mensonwaardig bestaan, zolang zij maar goed zitten :( :( :(

absl

#11 , 01 mei 2012 19:37

wij zitten nu 13 maanden in collectieve schuldenregeling en we zijn het kotsbeu, het heeft hem nu al 2 keer voorgekomen dat we GEEN leefgeld kregen, toen ik m'n advocaat contacteerde, zei ze dat er niet genoeg op de rekening stond...kan dat zomaar...ik ben op zoek naar werk, heb een opleiding gevolgd, en die is afgelopen sedert eind maart, dus ik heb op heden nog steeds mijn dopgeld, ik deed in april mijn dopkaart binnen en heb toen ontdekt dat mijn dop al 6 maanden niet werd uitbetaald, mijn advocaat had dat blijkbaar niet gezien!!!!????? nu heb ik alles kunnen in orde brengen en word alles in 1 keer gestort, maar nu gaat ze ook es geen extra storten.
in collectieve word het leefgeld aanzien enkel om eten en drinken te kopen (volgens dat m'n advocate zei), in de eerste maanden was dat ook zo, tankbeurten, pampers, vuilzakken werden terugbetaald, maar dat doet ze nu plots ook niet meer!!! ik heb er sterk men twijfels over als dat allemaal wel kan? en heb ik het recht om daardoor een andere advocaat te nemen om de csr verder te zetten???? want zo is het voor ons ook niet vol te houden

wanton

#12 , 01 mei 2012 20:05

Contacteer uw OCMw , die kunnen u helpen to. de rechter die de uitspraak heeft gedaan. Een andere bemiddelaar moet kunnen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 mei 2012 22:57

Het is een advocaat aangesteld door de rechtbank niet uw advocaat.
en ook deze tekst een lezen
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
nu ja zie hierboven heb ik ze alle drie al gezet.

Terug naar “Andere”