serieuze probs voor mijn vriendin

Cindy
Topic Starter
Berichten: 33

serieuze probs voor mijn vriendin

#1 , 02 aug 2007 16:37

Geachte Heer, Mevrouw,

Ik stel deze vraag in naam van mijn vriendin.

Op 8/12/2006 tekende zij, samen met haar vriend, een huurcontract van korte duur.
Zij en haar vriend zijn niet gehuwd en ook niet wettelijk samenwonend.
Vriend heeft in tussentijd collectieve schuldbemiddeling verkregen en mijn vriendin is sinds begin juli door hem uit het huis gezet geweest met de smoes 'we zijn uit elkaar gegroeid'
Er zijn echter problemen bij het in orde houden van de betalingen en ook het huurhuis brengt wat problemen met zich mee.

probleem 1:
Haar vriend wil het huurcontract niet alleen op zijn naam zetten maar weigert dus ook van de huur op tijd te betalen. Zij is bang dat de verhuurders haar gaan aanspreken voor de huur (wat ze ook kunnen). Volgens de verhuurders kan zij haar naam van het contract niet laten afschrijven. Nochtans staat er in het huurcontract dat er op elk moment kan opgezegd worden mits inachtname van de 3 maanden opzeg en dat elke huurder dit tevens apart kan doen. Volgens de verhuurders dient zij echter te betalen voor haar naam te laten verwijderen. De vriend wenst er te blijven wonen.

probleem 2:
Mijn vriendin en haar vriend hadden een contract met Nuon voor de levering van elektriciteit. De afrekening en de rekening van de laatste maand raken maar niet betaald en ook hier vreest mijn vriendin dat zij zal worden aangesproken door Nuon. Toch is het enkel de vriend die op dit moment elektriciteit verbruikt in het huurhuis daar zij er dus niet meer binnen mag. De betalingen van de elektriciteit werden opgenomen in de collectieve (die enkel op naam van de vriend staat) maar raken maar niet betaald daar hij niet genoeg verdient. De geldt tevens ook voor het water....

probleem 3:
Mijn vriendin is erachter gekomen dat haar vriend allerlei dingen begint aan te kopen terwijl hij zeer goed weet dat hij dit niet mag doen (vb: internet met domicili?ring, ...) in verband met zijn collectieve. Haar naam staat echter mee in de collectieve daar zij ten tijde van de aanvraag geen inkomsten had. Nu werkt mijn vriendin dus wel! Ze vreest nu weer dat iemand (schuldeisers) zal proberen om aanspraak te maken op haar inkomsten.

probleem 4:
Nog steeds blijft de post van mijn vriendin nog komen op het adres van het huurhuis. In het begin stak de vriend de post van haar nog binnen maar ook nu doet hij dat niet meer. In een poging (afgelopen zondag) om haar post te kunnen gaan halen kwam mijn vriendin tot de ontdekking dat hij de sloten van de deur heeft verandert en kan zij dus niet meer binnen. Ze belde dan maar aan... met als resultaat dat hij haar aangevallen heeft en zij dus is gaan lopen!

probleem 5:
Vandaag kwam dan een agent op haar werk om te laten weten dat ze sinds afgelopen maandag ambtshalvelijk is geschrapt op het adres van het huurhuis want dat haar kleding daar niet meer lag. (Deze heeft hij dus verstopt want alles staat daar nog) En nu staat zij dus met haar minderjarige zoon op straat. Maar haar naam staat nog steeds op het huurcontract (wat hij niet in orde wil brengen) en haar persoonlijke spullen heeft hij daar laten verdwijnen.

Wat kan ze nu doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 02 aug 2007 18:27

U vriendin zal moeten overleggen met de schuldbemiddelaar en zien wat de mogelijkheden (nog) zijn.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 04 aug 2007 12:24

?mijn vriendin is sinds begin juli door hem uit het huis gezet geweest? houdt in dat zij door overmacht(vergelijk art.1148 Burgerlijk Wetboek) niet meer kan genieten van het haar verhuurde goed.Zij kan de vrederechter bij verzoekschrift vragen de huur te ontbinden ten opzichte van haar.

Op grond van dit vonnis kan dan NUON gevraagd worden de overeenkomst te be?indigen ten opzichte van haar.

Uw vriendin is niet aansprakelijk voor schulden die haar ex-vriend aangaat,door het enkele feit dat haar identiteit alsmede de baten en lasten van haar vermogen zijn vermeld in het verzoekschrift in toepassing van art.1675/4 Gerechtelijk Wetboek.Zij kan best zelf de schuldbemiddelaar ervan schriftelijk in kennis stellen dat het samenwonen heeft opgehouden.

Haar correspondentie kan zij tegen betaling door DE POST laten doorsturen naar haar nieuw adres,ook al zou dit nieuw adres een referentieadres zijn overeenkomstig de Wet van 19 juli 1991 en haar uitvoeringsbesluit van 16 juli 1992.Zij kan zich inzake referentieadres wenden tot het OCMW.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”