Problemen met advocaat

Herwig
Topic Starter
Berichten: 12

Problemen met advocaat

#1 , 17 jan 2010 17:22

In november kreeg ik tot mijn grote verbazing een brief van de deurwaarder in de bus. Mijn ex-vrouw met een resem buitengewone kosten van de kinderen. Ik kwam totaal uit de lucht vallen, aangezien ik vooraf (per gewone post) geen schriftelijke vraag om betaling had gekregen (gewone communicatie is jammer genoeg onmogelijk).
Uiteraard stapte ik aangedaan met deze brief naar onze (toenmalige) advocaat, die enkel zijn schouders ophaalde. Omdat ik met deze gang van zaken niet akkoord was, vroeg ik een tweede opinie aan een andere advocaat die ik dan ook onder te arm nam.

Om een lang verhaal kort te maken: wat blijkt nu? De advocate van mijn ex had reeds op 16/9 (!) een brief met de rekening naar mijn vroegere advocaat gestuurd. Deze verzuimde echter om mij hiervan op de hoogte te brengen, ook niet toen ik hem eind september opbelde met de vraag of hij al nieuws gekregen had. Ook in november zei hij me niets over de brief die reeds 2 maanden in zijn dossier stak!

Behalve de buitengewone kosten, dien ik nu ook op te draaien voor de deurwaarderskosten, zijnde bijna €400. Omdat ik dit onrechtvaardig vind, stel ik me de vraag in hoeverre zoiets kan. Uiteindelijk ben niet ik, doch mijn vorige advocaat verantwoordelijk voor deze miserie.
Kan ik tegen hem stappen ondernemen (bv. Orde van advocaten) met het risico dat hij me dan alsnog een smerige streek lapt (bv. nog een eindafrekening sturen)?

En nog iets: is het normaal dat de overdracht van een dossier van de ene advocaat naar de andere 2 maanden duurt (waardoor mijn nieuwe advocate niet aan het werk kan?). En zeggen dat die 2 op amper 300 meter van elkaar kantoor hebben!
Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker
Berichten: 354

#2 , 20 okt 2010 20:56

In november kreeg ik tot mijn grote verbazing een brief van de deurwaarder in de bus. Mijn ex-vrouw met een resem buitengewone kosten van de kinderen. Ik kwam totaal uit de lucht vallen, aangezien ik vooraf (per gewone post) geen schriftelijke vraag om betaling had gekregen (gewone communicatie is jammer genoeg onmogelijk).

Uiteraard stapte ik aangedaan met deze brief naar onze (toenmalige) advocaat, die enkel zijn schouders ophaalde. Omdat ik met deze gang van zaken niet akkoord was, vroeg ik een tweede opinie aan een andere advocaat die ik dan ook onder te arm nam.

Om een lang verhaal kort te maken: wat blijkt nu? De advocate van mijn ex had reeds op 16/9 (!) een brief met de rekening naar mijn vroegere advocaat gestuurd. Deze verzuimde echter om mij hiervan op de hoogte te brengen, ook niet toen ik hem eind september opbelde met de vraag of hij al nieuws gekregen had. Ook in november zei hij me niets over de brief die reeds 2 maanden in zijn dossier stak!

Behalve de buitengewone kosten, dien ik nu ook op te draaien voor de deurwaarderskosten, zijnde bijna €400. Omdat ik dit onrechtvaardig vind, stel ik me de vraag in hoeverre zoiets kan. Uiteindelijk ben niet ik, doch mijn vorige advocaat verantwoordelijk voor deze miserie.

Kan ik tegen hem stappen ondernemen (bv. Orde van advocaten) met het risico dat hij me dan alsnog een smerige streek lapt (bv. nog een eindafrekening sturen)?
Weliswaar een laattiijdige reactie maar ja, U kan een verhaal oefenen tegen de advocaat gezien deze heeft "verzuimd" U op de hoogte te stellen met deze gevolgen: stuur hem een aangetekend schrijven waarin U hem de situatie in details uitlegt, zijn houding hekelt en hem aansprakelijk stelt voor de kosten. Vraag hem binnen X dagen te reageren en stuur kopie van uw schrijven naar de Stafhouder. Vraag desnoods een afspraak bij de Stafhouder. Cliënten die van advocaat veranderen mogen vragen hun dossier binnen "redelijke" termijn over te maken. Opgelet de wet zegt NIETS over wat een "redelijke" termijn is... zodat als een procedure lopende is en termijnen gevaarlijk dichterbij komen, het best is de advocaat aangetekend aan te schrijven en hem te wijzen op de toestand en mogelijke gevolgen en schade door zijn houding. Mocht het eventueel zover komen dan zal de Stafhouder eerst bemiddelen en indien nodig zal U schade via de rechtbank van EA dienen te vragen (houd ALLE bewijzen zorgvuldig bij - geef ENKEL kopies van stukken aan advocaten) en stel altijd een eigen dossier op zodat U snel kan herstarten met een nieuwe "raadsman".

Justiceseeker

Mikel
Berichten: 5

#3 , 13 feb 2011 11:48

Kan me uw frustratie levendig voorstellen.... ik heb "toelichting" en "bewijsstukken" gevraagd aan mijn vorige advocaat ivm incasso zaak van achterstallige huur, in AUGUSTUS 2010 ... van mijn nieuwe advocaat deze week bericht ontvangen dat ze zijn toegekomen ... FEBRUARI 2011.
Hiervoor reeds bemiddeling gevraagd ivm facturatie van die advocaat aan de stafhouder balie Antwerpen ...(tot tweemaal toe) ... U mag drie maal raden wat hiervan het resultaat is.

Een vorige rechtzaak (met een aannemer) heeft 5 jaar geduurt inclusief beroep van tegenpartij om een uitspraak te bekomen. Onderdeel hiervan was een gerechtsdeskundige die er maar liefst 11 maanden over doet om het dossier af te ronden en de werf volledig vrij te geven. De rechter in zijn ondoorgrondelijke wijsheid besliste echter dat er geen oponthoud in de werken was, ondanks het aangetoonde beunhazen werk van de aannemer, omdat er in het aannemers contract geen "einddatum" stond ... versta wie versta kan ..

Het rechtswezen loopt in dit land totaal maar dan ook totaal fout. Houd U voor advocaten en rechtbanken is mijn enige advies (jammer genoeg)

Reclame

Terug naar “Andere”