deurwaarder - terugeising kapitaal

flocla
Topic Starter
Berichten: 1

deurwaarder - terugeising kapitaal

#1 , 15 sep 2009 19:24

Beste,

Vandaag kreeg mijn moeder een brief in de bus van de firma Fiducre.
Daarin wordt terugbetaling van een groot bedrag geëist. Het bedrag is samengesteld uit een kapitaal, vervallen onbetaalde interesten, forfaitair schadebeding, kosten en nalatigheidsinteresten.
Indien dit bedrag niet betaald wordt binnen de 15 dagen , zal worden overgegaan tot andere maatregelen tot invordering. Bovendien wordt vanaf heden 7% bijkomende nalatigheidsinteresten aangerekend.

De brief was geadresseerd naar een adres waar mijn moeder ca. 5 jaar terug woonde, en is via via doorgestuurd naar ons huidig woonadres.

Mijn moeder weet niets af van het verschuldigde kapitaal, is nooit eerder op de hoogte gesteld via eender welk communicatiemedium (telefoon, email, brief, aangetekend schrijven) van een openstaand kapitaal, achterstallige interesten of wat dan ook.

Hoe kan hier het best op worden gereageerd ? Wat kan er gedaan worden of wat moet er worden gedaan? Mijn moeder kan het geëiste bedrag in geen geval betalen (het is niet van niet willen, wel van niet kunnen).

Kan men zomaar een forfaitair schadebeding, nalatigheidsinteresten, kosten en vervallen onbetaalde interesten aanrekenen, zonder voorafgaande kennisgeving op een juist adres (misschien zijn er brieven verstuurd naar het vroegere adres, maar deze zijn in elk geval niet doorgestuurd naar ons huidig woonadres) ?

Elke vorm van advies zou meer dan welkom zijn. Wij zitten met de handen in het haar, en geld om een advocaat onder de arm te nemen is er niet.

Vriendelijke groeten,
Florence

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 15 sep 2009 20:48

De firma Fiducure is hoogstwaarschijnlijk een incassobureau. In onderschrift vind je een link terug hoe hier het beste op te reageren. ( vanaf p25 dacht ik)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 sep 2009 12:13

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(Burgerlijk Wetboek).

Eis het bewijs van het bestaan van elk element van de beweerde schuld en doe inmiddels geen betalingen.

"Art.1153.Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom,bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest(NU=5,5%,Wet 5 mei 1865)...“(Burgerlijk Wetboek).

‘7% bijkomende nalatigheidsinteresten’ kan dus NU niet.

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een *uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken.”(Gerechtelijk Wetboek).

*uitvoerbare titel = vonnis of authentieke notariële akte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

vasoramasa
Berichten: 24
Locatie: Bazel

#4 , 21 sep 2010 16:35

dit gaat ook over incassobureau fiducre.

ik ben een saldo aan het afbetalen dat als volgt samengesteld is:

kapitaal 883.63
vervallen onbetaalde intresten 88.86
forfaitaire schadebeding 88.36
kosten 61.95
nalatigheidsintresten 616.96.


ik stel me serieus vragen bij de nalatigheidsintresten.
zo een hoog bedrag! is dit wettelijk? er is nooit een gerechtelijke procedure gebeurt. bestaat er geen maximum hiervoor?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2010 18:43

Fiducre treedt niet alleen op als incassobureau. Banken dragen hun schuld ook over aan Fiducre die dan optreedt als gesubrogeerd in de rechten van de oorspronkelijke schuldeiser. Mij zijn gevallen bekend waarin Fiducre in dat geval wel degelijk tot dagvaarding voor de rechtbank overgaat.

Vaak gaat het om zeer oude schulden, waarover ook nog weinig stukken bestaan.

De afrekening kan vaak betwist worden. Zo ondermeer:

- de gevorderde intrest: hier geldt een verjaringstermijn van vijf jaren. Daar houdt Fiducre nooit rekening mee. Ook de intrestvoet van de gevorderde intrest kan soms betwist worden. Eenmaal de kredietovereenkomst opgezegd is, verwijlintrest verschuldigd. Vaak blijft men die vorderen aan de conventionele intrestvoet. Dit mag enkel als dit in de overeenkomst is voorzien, zoniet geldt de wettelijke intrestvoet;
- het schadebeding: dit kan door de rechter verminderd worden (meestal naar 10 %)., hetzelfde is het geval voor de intrestvoet als die overdreven is. Het schadebeding kan eventueel ook nietig verklaard worden op grond van art. 32,15° Handelspraktijkenwet
- volgens bepaalde rechtspraak verjaart een lening, die maandelijks afbetaald moet worden met een deel kapitaal en een deel intrest, voor de totale afbetaling met vijf jaar, dus ook voor het verschuldigd kapitaal
- voor het overige is de normale verjaringstermijn tien jaar.

vasoramasa
Berichten: 24
Locatie: Bazel

#6 , 24 sep 2010 13:16

dit gaat over een krediet dat ik heb aangegaan 10 jaar geleden.
na 2 jaar kon ik het nietmeer afbetalen (door weg te gaan bij mijn partner) en is het zo bij fiducre terecht gekomen.
het kapitaal van 883 eur is al bijna afbetaalt.
de vervallen onbetaalde intresten,forfaitaire schadebeding en kosten ben ik ook bereid te betalen, maar bij de nalatigheidsintresten van 616.96 eur (wat ik ontzettend overdreven vind) stel ik me serieus vragen.
is dit bedrag niet overdreven? wat omvat dat eigelijk? kan ik hier niet onderuit?
documenten heb ik hier nietmeer van enkel het document met deze bedragen op.

Terug naar “Andere”