Nieuw bureau en bijhorende kasten (maatwerk) welk BTW tarief?

Yrr81
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Nieuw bureau en bijhorende kasten (maatwerk) welk BTW tarief?

#1 , 03 mar 2019 18:57

Goeieavond,

Ik ben van plan om een bureau met bijhorende kasten, lades etc op maat te laten maken.

Ik heb mijn huis een 10-tal jaar geleden verbouwd, het huis is oorspronkelijk van de jaren 1800.

Mijn vraag is nu als deze investering onder de 6% of 21% BTW regel valt.

Ik weet dat bv. een badkamer onder de 6% regel valt maar zaken zoals een bureau of dressing zijn me niet duidelijk.

Mvg

Thierry

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 03 mar 2019 19:00

Dat is altijd een randgeval geweest, best schriftelijk laten bevestigen door uw plaatselijke btw-controle.

arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2019 16:53

Dit lijkt me 21% al blijft het een feitenkwestie zoals LeenW al aangaf.

De fiscus heeft hierover een uiteenzetting die kan geraadpleegd worden op Fisconet (beslissing btw E.T. 110.383)

Ik citeer hieruit:
2) wanneer een opbergkast definitief is ingelijfd in de bouw. Twee voorwaarden zijn essentieel voor deze inlijving en dienen gelijktijdig te zijn vervuld:

a) de kast moet specifiek zijn ontworpen om de gehele ruimte waarin ze is geplaatst in te nemen. Dit veronderstelt dat zij op de exacte maat van deze ruimte is gemaakt zodat zij is vastgehecht aan het gebouw en aan haar zij-, boven-, onder- en achterkant is ingesloten, ingebouwd, "opgesloten" in het constructievolume dat zij dient te vullen en dat begrensd is hetzij door een muur, hetzij door een dakhelling of een onderkant van een trap. De kast dient echter geen zij- , boven-, onder- en achterkant te hebben in de mate dat het metselwerk van het constructievolume waarin zij is ingesloten deze functies vervult. Het is evenmin vereist dat de voorzijde van de kast wordt gesloten door deuren. Indien de kast een volume onder een trap opvult, kan de onroerend making uit zijn aard zelfs aanvaard worden wanneer de kast een zijkant heeft die niet vastgehecht is aan het gebouw op voorwaarde dat de kast niet te scheiden is van de trap.

Daarentegen kan een kast, al dan niet met standaardafmetingen, waaraan plinten, sierlijsten of andere gelijkaardige afwerkingen zijn bevestigd teneinde de ruimte tussen de kast en de constructie op te vullen of te verbergen niet aangemerkt worden als onroerend uit haar aard.

b) de kast behoort definitief tot het interieur, wat betekent :

· dat zij niet bestemd is om te worden verwijderd van het gebouw waarin zij is ingelijfd en aan vastgehecht, wanneer het gebouw zou worden verkocht of verhuurd;

· dat zij in elk geval niet zonder beschadiging kan worden verwijderd;

· dat zij niet herbruikbaar is na verwijdering ( onder meer omdat zij, na verwijdering, wegens haar bijzondere kenmerken en de onafgewerkte staat van haar ingebouwde delen, niet zou kunnen gebruikt worden als gewone opbergkast).
Wat betreft het advies van LeenW:

Het legaliteitsbeginsel (correct toepassen van de wetten) staat boven het principe van het behoorlijk bestuur (burger moet kunnen vertrouwen op de openbare diensten) , er kan bij een controle achteraf dus steeds op zo'n voorafgaand advies teruggekomen worden.

De fiscus engageert zich echter om altijd, zonder enige uitzondering, een vooraf bekomen ruling te respecteren indien deze bestaat. In principe zullen controlediensten zich dus nooit meer uitspreken over feitenkwesties aangezien dit niet meer hun bevoegdheid is. Uiteraard zullen sommige wel hun persoonlijke mening geven om de aanvrager verder te helpen maar dit blijft gewoon een persoonlijke mening en hieraan moet de fiscus zich niet houden bij een eventuele toekomstige controle.

Het vragen bij een bevoegd kantoor zoals Leen aanraadt kan dus zeker helpen om een beter zicht te krijgen op de situatie maar bindt de fiscus niet. (al zullen veel controleurs zich wel laten beïnvloeden door het advies van hun collega)

Als je dus echt zekerheid wilt hebben moet je een ruling aanvragen met schetsen en uitleg over de geplande situatie.

Reclame

Yrr81
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2019 09:05

Goeiemorgen,

Bedankt voor jullie opmerkingen. Als ik deze voorwaarden lees val ik inderdaad onder de 6% regel.

Ik heb ook bevestiging gevraagd aan de leverancier en hij zei dat er aan 2 voorwaarden moesten voldaan worden:

- het huis moet ouder zijn dan 10 jaar (het is van rond 1800)
- het vaste kasten moeten zijn die niet verwijderd kunnen worden (zoals hierboven beschreven)

Het meubilair en de tafel zullen volledig op maat gemaakt worden volgens de kamer en zullen onmogelijk verwijderd kunnen worden zonder schade aan te brengen.

Thanks!

Thierry

arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2019 10:39

Louter op maat gemaakt worden volstaat niet!

Het zal in u geval voornamelijk voorwaarde A zijn die een probleem kan opleveren:
a) de kast moet specifiek zijn ontworpen om de gehele ruimte waarin ze is geplaatst in te nemen. Dit veronderstelt dat zij op de exacte maat van deze ruimte is gemaakt zodat zij is vastgehecht aan het gebouw en aan haar zij-, boven-, onder- en achterkant is ingesloten, ingebouwd, "opgesloten" in het constructievolume dat zij dient te vullen en dat begrensd is hetzij door een muur, hetzij door een dakhelling of een onderkant van een trap

Daarentegen kan een kast, al dan niet met standaardafmetingen, waaraan plinten, sierlijsten of andere gelijkaardige afwerkingen zijn bevestigd teneinde de ruimte tussen de kast en de constructie op te vullen of te verbergen niet aangemerkt worden als onroerend uit haar aard.
Deze voorwaarde dient strikt geïnterpreteerd te worden en dat is niet evident. Zelfs dressings worden vaak niet aanvaard door de fiscus op basis van deze regel. Het "ingesloten zitten in de constructievolume" is een zeer beperkende voorwaarde die me moeilijk haalbaar lijkt voor een bureauconstructie!!

Het is uiteraard onmogelijk om te bepalen of jouw constructie aan de vereisten voldoet zonder hier plannen van te hebben. Daarenboven is een ambtenaar van de fiscus het niet noodzakelijk eens met mijn, uw of uw schrijnwerker zijn inschatting over het al dan niet voldoen aan deze voorwaarde.

Uw schrijnwerker heeft vast ervaring met dit soort zaken maar is mogelijks nog niet gecontroleerd geweest en zelfs als dit al wel het geval is, is het steeds mogelijk dat bij een volgende controle er een controleur komt die de voorwaarden strikter interpreteert. Indien u dit met 6% zou gefactureerd krijgen houdt u er dus best rekening mee dat er bij een controle een discussie hierover kan ontstaan.

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 05 mar 2019 10:57

Ter illustratie van het (zeer correcte) antwoord hierboven, denk bijvoorbeeld aan een nis waarin een kast wordt vastgezet die op maat gemaakt is om daar net in te passen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”