boete fiscus zwartwerk persoonlijk?

Ely
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

boete fiscus zwartwerk persoonlijk?

#1 , 01 mar 2019 10:54

Een paar jaar geleden heeft mijn schoonbroer (als werkgever) een boete gekregen van de fiscus voor zwartwerk. De boete werd 'persoonlijk' verhaald en hiervoor werd er privé een lening aangegaan.

Mijn vraag is, moet mijn zus (echtgenote schoonbroer) hier ook voor opdraaien privé? Mijn zus is huisvrouw en werkt niet (geen inkomen). Ze heeft niets met de zaak te maken, en is geen eigenaar van die zaak. De zaak is enkel eigendom van haar man. Ze zijn getrouwd met scheiding van goederen mits gemeenschap van opbrengst. Mijn zus is ongerust in deze zaak, vermits ze zich ook 'borg' zou gesteld hebben om de lening voor die boete te kunnen betalen met hun privéwoning als onderpand. Dit was blijkbaar de bank die dit heeft gevraagd. Is dit normaal? Kan dit zomaar? Moet die boete niet verhaald worden naar de firma van mijn schoonbroer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 01 mar 2019 10:59

Uw zus had zich niet borg moeten stellen om de reden die u geeft, maar ze heeft het wel gedaan.

Ely
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mar 2019 11:10

Ja ze heeft zich borg gesteld voor de helft van de privéwoning;

Reclame

Ely
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2019 11:17

Waarom wordt de boete fiscus privé/persoonlijk afgehandeld? En niet op de zaak van schoonbroer? Is een boete van de fiscus (zwartwerk) een gemeenschappelijke boete waarbij beide echtgenoten voor moeten opdraaien?

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 01 mar 2019 11:22

Waarom wordt de boete fiscus privé/persoonlijk afgehandeld? En niet op de zaak van schoonbroer? Is een boete van de fiscus (zwartwerk) een gemeenschappelijke boete waarbij beide echtgenoten voor moeten opdraaien?
U moet twee dingen onderscheiden, de boete van de Fiscus is enkel en alleen voor de vennootschap (als we aansprakelijkheid zaakvoerder even buiten beschouwing laten). De lening van de bank is echter privé omdat er onderpand wordt geëist en de vennootschap vermoedelijk geen eigendom heeft? De fiscus zal de boete dus enkel bij de vennootschap kunnen halen, maar de bank kan wel aankloppen bij de privé omdat de lening privé is.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 mar 2019 11:27

Het is geen 'gemeenschappelijke boete'. De boete is ten laste van de schoonbroer en raakt enkel zijn vermogen. Daarover geen discussie, zie artikel 1407 laatste lid B.W.: "schulden uit strafrechtelijke veroordelingen zijn eigen".

Natuurlijk beslist uw zus zélf om borg te staan om een lening te verkrijgen om deze schuld af te betalen. Dus dan kiest ze er vrijwillig voor om op te draaien voor het bedrag indien uw schoonbroer er niet in slaagt zijn lening (voor zijn eigen persoonlijke schuld) terug te betalen. Het heeft dus weinig zin om met scheiding van goederen te trouwens als u daarna overgaat tot borgstelling. Dan ondermijnt u zelf het systeem.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Ely
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2019 11:30

De lening is privé, maar (zoals mijn zus zegt) de lening wordt afgelost door stortingen van de firma op de privé, zodanig dat de boete in feite door de firma wordt 'afbetaald'.
Is het dan zo dat mijn zus een soort 'vergoeding' zou kunnen krijgen hiervoor, vermits er een aantasting is van het gemeenschappelijk inkomen?

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 01 mar 2019 11:32

De vennootschap heeft dan inderdaad een schuld bij de privé. Uw zus kan dat opeisen, maar dan zit de vennootschap waarschijnlijk in de problemen.

Ely
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 mar 2019 11:34

Mijn zus heeft aan de boekhouder gevraagd (schoonbroer is niet op de hoogte) waarom de lening privé moest zijn. De boekhouder heeft gezegd dat de fiscus dit als een privéaangelegenheid bekijkt omdat het 'zwart' geld door de gemeenschap zou zijn opgesoupeerd, en zij ook mede verantwoordelijk zou zijn. Kan dit?

LeenW
Berichten: 12825

#10 , 01 mar 2019 11:39

Dat kan, een meeromzet kan op RC zaakvoerder geboekt worden of kan zelfs in de personenbelasting belast worden als de genieter gekend is. Natuurlijk is het vreemd dat dit dan de gemeenschap is en niet enkel de man.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 mar 2019 12:36

Een zaakvoerder kan persoonlijk verantwoordelijk gesteld worden voor zwart werk en milieu overtredingen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ely
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 mar 2019 12:43

Kan het zijn dat mijn zus, die gehuwd is met scheiding van goederen mits gemeenschap van opbrengst (waarbij het inkomen=gemeenschappelijk is), de lening moest mede ondertekenen met hun privé woning als onderpand, vermits er geen andere middelen waren om de boete te betalen aan de fiscus? En het zgn 'zwart' geld mede heeft opgesoupeerd en daardoor mede verantwoordelijk is?
Probleem is dat mijn zus wilt scheiden van haar man, maar de lening voor de boete loopt nog 5 jaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 mar 2019 12:54

Daar zal men in de bank niks meer aan veranderen, en laat u hopen voor je zus dat hij niet in faillissement word gesteld, als vennootschap !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#14 , 01 mar 2019 13:12

Kan het zijn dat mijn zus, die gehuwd is met scheiding van goederen mits gemeenschap van opbrengst (waarbij het inkomen=gemeenschappelijk is), de lening moest mede ondertekenen met hun privé woning als onderpand, vermits er geen andere middelen waren om de boete te betalen aan de fiscus? En het zgn 'zwart' geld mede heeft opgesoupeerd en daardoor mede verantwoordelijk is?
Probleem is dat mijn zus wilt scheiden van haar man, maar de lening voor de boete loopt nog 5 jaar.
Ze moest dat niet ondertekenen, maar heeft dat wel gedaan, daarom hangt ze eraan vast.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 mar 2019 14:13

Vraag is welk bedrijf die man heeft ? BVBA , VOF …
Begrijp ook niet waarom uw zus zich borg stelt met onderpand privé woning.
En zeker nu ze wil scheiden, dat zal toch ook al iets zijn dat al langer sluimert.
Onbegrijpelijke actie van uw zus.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”