Belastingverhoging wegens nalatigheid kadaster?

PeterCas
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belastingverhoging wegens nalatigheid kadaster?

#1 , 25 feb 2019 17:08

Beste,

Ik krijg een bericht van wijziging voor het jaar 2016 met gevolg een belastingverhoging van 10% wegens overtreding.
Ik heb volgens hen een inkomsten uit onroerend goed van 11,06 euro niet aangegeven en ben dus in overtreding.
Graag uw advies hierover:
Op 26 januari 2017 heb ik als begunstigde een akte van Akte van Schenking ondertekend (voor 1/4e mede-eigenaar) voor een woonhuis.
Op datzelfde ogenblik (dus ook 26 januari 2017) heb ik een Akte van Afstand-Verdeling van dit woonhuis opgemaakt, waarbij ik volledig afstand deed van de onverdeelde rechten.
Nu staat op de Akte van Schenking (getekend op 26/1/2017): "Akte van Schenking voor een woonhuis gelegen te.. dd 13 december 2016".
Volgens de Adjunct-fiskaal deskundige (Kantoor Halle) heb ik nagelaten het inkomen uit onroerend goed van 13 december tot 31 december 2016 aan te geven.
Het niet aangegeven bedrag is 11,06 euro (berekening door de Adjunct-fiskaal deskundige).
Uiteraard heb ik nooit gedacht dat door de twee akten (aanvaarding en afstand) op dezelfde dag te tekenen ik hiervoor een aangifte moest doen.
Des te meer sinds ik van het kadaster nooit enige informatie/correspondentie/.. over dit pand heb gekregen.

Mijn vraag:
- Had ik via het kadaster hier iets over moeten vernemen? Hoe kan ik, zonder enige informatie van het kadaster, hier een aangifte van doen?
- Is het courante praktijk dat men een belastingverhoging van 10% toepast voor een (onbewust!!) niet aangegeven bedrag van amper 11,06 euro?
- Kan die belastingverhoging toegepast worden op het gezamelijk belastbaar inkomen (mijn vrouw en ikzelf vullen hebben 1 gezamenlijke aangifte).

Reacties en verder advies uiteraard welkom!
Met dank
Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 25 feb 2019 17:27

Om eens na te gaan hoeveel deze actie van de Adj. Fisc.Desk. opbrengt aan boete en achterstallige belastingen, kan u zeggen hoeveel belastingen er op die 11,06 €uronen verschuldigd waren, en hoeveel die 10% dan wel gaat bedragen?

Als daarvan de kosten afgetrokken worden van een paar aangetekende brieven, + de werkuren van genoemde Adj. Fisc.Desk. , krijgen we misschien een idee wat efficiënte belastinginning opbrengt :twisted:

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 25 feb 2019 17:52

- Had ik via het kadaster hier iets over moeten vernemen? Hoe kan ik, zonder enige informatie van het kadaster, hier een aangifte van doen? Het kadaster verwittigt nooit. Die wonen in een ivoren toren waar ze enkel in stilte registreren.
- Is het courante praktijk dat men een belastingverhoging van 10% toepast voor een (onbewust!!) niet aangegeven bedrag van amper 11,06 euro?Ook voor bewust niet aangegeven inkomsten is dat 10 percent, er is geen apart tarief bewust/onbewust.
- Kan die belastingverhoging toegepast worden op het gezamelijk belastbaar inkomen (mijn vrouw en ikzelf vullen hebben 1 gezamenlijke aangifte).Ieder voor de helft tenzij jullie zijn gehuwd met contract volledige scheiding van goederen, in dat laatste geval komt de gifpil volledig in uw kolom van het aanslagbiljet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 25 feb 2019 18:05

Kom jongens, niet truten.
TS moet beginnen met een antwoord te geven , evt via telefoon, of retour van de brief , aan zijn controleur. Best daar hetzelfde vertellen als wat hij hier zegt. Indien schenking én afstand van rechten dezelfde dag ( 13/12 of 26/1?) getekend zijn- en dat kan bewezen worden - zal de controleur moeten inbinden.
Dat van die 10 % boete is relatief. Vooreerst bent u mi. niet in fout. En hoeveel zou desnoods de opleg zijn? Acht euro?
Het is wel een feit dat sinds enkele jaren de fiscus 'jacht' maakt op eigenaars die vergeten hun deel in een geërfd huis of zelfs hun appartement aan zee op te geven bij hun aangifte. Terecht trouwens!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 25 feb 2019 18:15

"Nu staat op de Akte van Schenking (getekend op 26/1/2017): "Akte van Schenking voor een woonhuis gelegen te.. dd 13 december 2016"."

De fiscus baseert zich op de datum van de registratie van de akte.
TS kan zich er aan verwachten dat de geschiedenis zich zal herhalen voor de periode 1/1/2017 tot registratiedatum.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 25 feb 2019 18:20

Men mag toch verwachten dat beide aktes op dezelfde datum geregistreerd zijn.
Misschien ook de notaris eens ondervragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 feb 2019 19:05

Indien u contact neemt met uw plaatselijk belastingkantoor ( de dossierbehandelaar staat op de aanmaningsbrief ) en tevens een mail verzendt met een klare uitleg zoals in de topic en op een beleefde manier verzoekt om kwijtschelding intresten en boete; zou het mij verwonderen dat de belastingcontroleur u niet zou volgen en enkel de verschuldigde belasting int.

Puntkomma
Berichten: 21

#8 , 26 feb 2019 13:58

Voor de volledigheid:

Verwerking van aktes => registratie
Kadaster verwerkt geen aktes en staat enkel in voor het bepalen van het KI.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”