Verlaagd tarief vennootschap : onduidelijk of ik in aanmerking kom of niet

connac
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verlaagd tarief vennootschap : onduidelijk of ik in aanmerking kom of niet

#1 , 25 feb 2019 11:54

Beste leden,

Vorig jaar heb ik de boeken neergelegd van mijn eenmanszaak, actief in de IT wereld.
Het faillissement werd uitgesproken en alles netjes met de curator afgehandeld.

Dit jaar heb ik een vennootschap gestart, ook weer met IT als core business.

Nu lees ik dat kleine KMO's sinds kort kunnen genieten van het verlaagd tarief van 20% voor hun eerste 4 jaar, zonder dat ze aan de voorwaarde moeten voldoen van een minimumbezoldiging van 45000 euro per jaar voor de bedrijfdsleider.

Zie onderstaand tekst :
Deze nieuwe maatregel is niet van toepassing op starters (de eerste 4 boekjaren van kleine vennootschappen). Zij hoeven geen minimum bezoldiging op te nemen om toch in aanmerking te komen te komen voor het verlaagd tarief.

Opgelet, wanneer de activiteit van de starter de voortzetting betreft van een werkzaamheid die voorheen werd uitgeoefend door een natuurlijk persoon of rechtspersoon, is deze vrijstelling voor starters niet van toepassing. In dit geval telt als startdatum immers de eerste inschrijving in de Kbo van de eenmanszaak of vorige rechtspersoon en moet de starter bijgevolg sneller de minimum bezoldiging opnemen om van het verlaagde tarief te kunnen blijven genieten.
De 2de paragraaf vermeld dat de gunstmaatregel niet van toepassing is indien je een activiteit voortzet (voortzetting).

Het is onduidelijk wat men hier onder voortzetting bedoeld.
Is dit de omvorming van een bestaande zaak naar een vennootschap?
Of wil dit zeggen dat men effectief nagaat of je ooit actief was als zelfstandige in dezelfde sector?

Aangezien mijn vorige zaak niet meer bestaat door het failissement, valt mijn huidige vennootschap dan ook onder de term 'voortzetting' ?

Mijn (dure) boekhouder kon hier ook nog geen definitief antwoord op geven gezien de vrij nieuwe regelgeving.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt voor alle constructieve feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2019 13:02

Om te genieten van het verlaagd tarief, moet uw vennootschap wel jaarlijks een loon van minstens 45.000 euro bruto uitkeren aan één van de bedrijfsleiders.

Minder dan 45.000 euro bruto loon uitkeren mag ook maar dan moet het bruto loon minstens gelijk zijn aan de belastbare winst van uw vennootschap.

Is uw vennootschap minder dan 4 jaar oud en zet u geen oude activiteit verder? Dan bent u de eerste 4 jaren vrijgesteld van deze voorwaarde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”