Intracommunautaire aankoop bij vrijstelling BTW

EyeballsStudio
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Intracommunautaire aankoop bij vrijstelling BTW

#1 , 24 feb 2019 20:11

Ik heb zopas de stap naar zelfstandig bijberoep gezet met mijn hobby, en heb gekozen voor vrijstelling van BTW om het mezelf wat makkelijker te maken. Hoe zit het in dit geval echter met zaken die ik in Nederlandse webshops zou aankopen? Klopt het dat ik onder een bepaald aankoopbedrag per jaar (ik geloof dat dat iets van 11000 euro was, waar ik ruimschoots onder zal blijven) gewoon de Nederlandse btw mag betalen, of moet je toch altijd de btw verleggen naar België? Ik lees er veel tegenstrijdige dingen over, het is nogal verwarrend.
En indien ik gewoon de Nederlandse btw kan betalen, kan ik dan best gewoon als particulier bestellen (dus zonder dat ik mijn ondernemings- of btw nummer moet doorgeven), of is een zakelijk factuur (waarbij ik dan waarschijnlijk aan de winkel moet melden dat de btw niet verlegd moet worden) toch verplicht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 24 feb 2019 21:10

Zolang je minder dan 11,200€/jaar intracommunautair aankoopt, moet u inderdaad gewoon de buitenlandse btw betalen.

Dus goed opletten, NOOIT je ondernemingsnummer meedelen aan de buitenlandse handelaar, doe je dit éénmaal (dan gaat men bijna altijd zonder btw leveren omdat ons ondernemingsnummer hetzelfde is als onze btw nummers), dan moet je de volgende twee jaar de btw op al je buitenlandse aankopen hier in België betalen via de bijzondere btw aangifte! Je mag dan gewoonweg geen buitenlandse aankopen meer doen zonder je ondernemingsnummer door te geven voor twee jaar!

Dus dit éénmaal per ongeluk doen, er geen erg in hebben dat je geen btw betaalt hebt, en je kan je bij je volgende intracommunautaire aankopen aan een stevige boete verwachten (1000€ per niet ingediende bijzondere btw aangifte en de niet betaalde btw verhoogd met interesten).

Vanaf dat je de 11,200€ passeert ben je wel verplicht van je BE nummer door te geven en via de bijzondere aangifte hier je btw te betalen.

Nu, moest je bijvoorbeeld veel in Scandinavië kopen, of in Hongarije, dan is het misschien wel de moeite van die extra papierwinkel te doen, daar in die landen de btw een stuk hoger is dan hier (Finland 24%, Zweden en Denemarken 25%, Hongarije zelfs 27%).

EyeballsStudio
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2019 05:53

Ok, bedankt voor de hulp! Dus, gewoon als particulier bestellen? Die grens daar zal ik waarschijnlijk nooit boven komen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”