Fiscale fiches en forfaitiare reisvergoeding

tdma
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Fiscale fiches en forfaitiare reisvergoeding

#1 , 24 feb 2019 17:19

Er zijn discrepanties tussen wat mijn boekhouder, SDWorx en enkele online artikels mij zeggen i.v.m. het vermelden of niet van het verkrijgen van forfaitaire onkostenvergoedingen.

Wanneer ik reis voor mijn vennootschap betaal ik mij de forfaitaire dagvergoeding zoals die goedgekeurd is voor ambtenaren. Ik maak een nota op waar dit op gedetailleerd staat en boek die. Die kost trek ik integraal af in de vennootschap en het bedrag schrijf ik over op mijn persoonlijke rekening. Soms betaal ik privé nog een aantal kosten zoals hotel of transport, die voeg ik dan ook toe op die nota inclusief ticket in bijlage, en die schrijf ik op dezelfde manier over.

Nu is de vraag of hier iets van op de loonfiche bedrijfsleider moet vermeld worden.

1) Boekhouder zegt: niets vermelden, want met de nota zit het al in de boekhouding, anders zou het dubbel zijn.
2) SDWorx zegt: sowieso de exacte bedragen doorgeven, dan zetten wij die op de loonfiche.
3) Verschillende online artikels (bv http://www.boekhouder.be/tips-tricks/47 ... iche-.html ) zeggen "gewoon op de loonfiche vermelden dat er forfaitaire vergoedingen gebaseerd op ernstige normen betald zijn".

Hoe moet dit nu?

PS: de redenering van de boekhouder lijkt mij tegenstrijdig met hoe ze auteursrechten behandelen: voor de vergoeding van mijn auteursrechten zit er ook een nota in de boekhouding, evenwel maken ze hier wel speciale fiches voor op.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2019 17:54

zou dit niet eens een goede vraag zijn voor de belastingen, dienst vennootschappen waar u onder ressorteer ?

Dan heb je bij de controle iets op papier waar ze niet meer over kunnen discuteren .
Dit is maar wat ik er over denk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2019 19:47

Punt 3 : de link : is de juiste werkwijze en boekhoudkundig en fiscaal correct.

Reclame

tdma
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 feb 2019 23:22

Bedankt voor de reacties.

Aangezien het gaat om forfaitaire bedragen (gebaseerd op vergoeding ambtenaren) en terugbetaling van voorgeschoten tickets, zal ik bij SDWorx aandringen dat ze op de fiche 281.20 vermelden onder "Kosten eigen aan de werkgever": "Ja - ernstige normen + bewijsstukken".

Het feit dat dit dan ook in de boekhouding zit in de vorm van een nota kan dan geen kwaad neem ik aan?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2019 14:33

Volgens mij is volledig correct. Wel bewijsstukken zorgvuldig bijhouden. En zoals in para 1 : correct.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”