Er zijn discrepanties tussen wat mijn boekhouder, SDWorx en enkele online artikels mij zeggen i.v.m. het vermelden of niet van het verkrijgen van forfaitaire onkostenvergoedingen.
Wanneer ik reis voor mijn vennootschap betaal ik mij de forfaitaire dagvergoeding zoals die goedgekeurd is voor ambtenaren. Ik maak een nota op waar dit op gedetailleerd staat en boek die. Die kost trek ik integraal af in de vennootschap en het bedrag schrijf ik over op mijn persoonlijke rekening. Soms betaal ik privé nog een aantal kosten zoals hotel of transport, die voeg ik dan ook toe op die nota inclusief ticket in bijlage, en die schrijf ik op dezelfde manier over.
Nu is de vraag of hier iets van op de loonfiche bedrijfsleider moet vermeld worden.
1) Boekhouder zegt: niets vermelden, want met de nota zit het al in de boekhouding, anders zou het dubbel zijn.
2) SDWorx zegt: sowieso de exacte bedragen doorgeven, dan zetten wij die op de loonfiche.
3) Verschillende online artikels (bv http://www.boekhouder.be/tips-tricks/47 ... iche-.html ) zeggen "gewoon op de loonfiche vermelden dat er forfaitaire vergoedingen gebaseerd op ernstige normen betald zijn".
Hoe moet dit nu?
PS: de redenering van de boekhouder lijkt mij tegenstrijdig met hoe ze auteursrechten behandelen: voor de vergoeding van mijn auteursrechten zit er ook een nota in de boekhouding, evenwel maken ze hier wel speciale fiches voor op.