Bijzondere Rekening BTW - the do's and don'ts.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Bijzondere Rekening BTW - the do's and don'ts.

#1 , 17 feb 2019 17:37

Afgelopen week krijg ik een aangetekend schrijven van de Btw-administratie i.v.m. de betaling van Q4/2018. Er zou een een Bijzondere Rekening worden opgesteld voor mijn vennootschap.

Bevreemdend, ik had mijn Btw-bijdrages nl. volstort, ik nam dan ook contact op met de administratie. Er bleken nog interesten open te staan, daarmee werd mijn rekening-courant op nul gezet. Ik heb geen afrekening gekregen, geen waarschuwing (standaard procedure toch?). Ik had hen bovendien halverwege januari hierover per mail gecontacteerd, maar nooit een antwoord gekregen. Uiteraard maakt dat voor hen allemaal niet uit...

Dit gezegd zijnde ben ik wat gaan rondkijken op het internet. Ik ken de principes in grote lijnen, als eenmanszaak, maar niet voor een vennootschap. Wat Googelen deed me op de volgende links uitkomen:
Ik heb niet direct iets gevonden dat op een verschil tussen een Eenmanszaak en een Vennootschap zou wijzen, maar ik zou het liever wat zekerder weten. De uitleg die ik van de administratie zelf kreeg was jammer genoeg niet echt verhelderend te noemen.
  • Een boete van 15% + 0,8 % nalatigheidsinteresten.
  • Verhoogde kans op een btw controle bij herhaling.
  • De rekening zelf zou pas aan het einde van de 2de maand volgend op de 23ste dag van de maand waarin de BTW - rekening worden opgesteld. Einde maart dus?
  • Een eventuele betalingsmodaliteit kan pas worden aangevraagd/toegestaan na het effectieve opstellen van de rekening.
Om wat meer zekerheid te bekomen kort even een berichtje hier. Ik ben de zaakvoerder van een bvba, actief sinds begin 2017. Tot op heden altijd punctueel geweest bij het opvolgen van mijn Btw-verplichtingen.

Kort even mijn vraagjes:
  • Is er een verschil in de afwikkeling hiervan tussen Vennootschappen en Eensmanszaken?
  • Klopt mijn berekening? Ik meende me ooit in een dergelijk geval eenmalig 1000 EUR extra te hebben moeten betalen voor het een of het ander...
Het liefst zou ik nu al aan deze rekening beginnen te betalen, nu heb ik online de de volgende link gevonden: https://www.mmconline.be/nl/onder-de-lo ... nhoudingen

Kan ik de OGM die ik met deze calculator bekom nu al gebruik maken voor het aanzuiveren van deze Bijzondere Rekening, of niet echt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2019 17:51

Dit is zeer snel Q4 en in week 7 reeds een bijzondere rekening aan je been hebben.
normaal intern moet je eind januari alles van het Q4 betaald hebben, blijkbaar was je te laat en de boetes van de BTW zijn niet mals !!
Zorg dat deze onmiddellijk vereffend word, BTW en afbetalingsplannen daar heb ik geen ervaring mee want vroeger kon dit NIET !
Een één man zaak of een vennootschap die hebben allemaal de zelfde regels.

FreelancerIT, Zorg dat BTW, RSZ en belastingen voorrang hebben op al je betalingen, die drie instanties zijn dodend voor een zelfstandige als hij deze niet bij voorrang betaald.

bijzondere rekening wil zeggen dat je dossier voorlopig niet meer in je gewoon BTW kantoor is, voor Antwerpen weet ik niet waar die nu is .

En reken er nu maar op dat je vanaf heden geviseerd word !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 17 feb 2019 18:16

Ik neem aan dat als het eenmalig is het wel zal meevallen zeker?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2019 18:33

Ik neem aan dat als het eenmalig is het wel zal meevallen zeker?
Ja maar het blijft in je dossier !

Opletten met BTW want dit zijn centen die niet van u zijn maar die komen van je klanten, dus totaal anders dan de belastingen, is daarom ook zo hoge boetes op .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2019 21:31

diensten van de btw zitten soms nogal achterop met hun briefwisseling dit gaat waarschijnlijk over een kwartaal waarbij het maar 1 dag de betaling te laat op hun rekening stond, het enige wat je kan doen is direct betalen want anders gaan er nog brieven volgen met steeds hogere kosten. Als het inderdaad om een eenmalige gebeurtenis gaat zal het wel in je dossier blijven maar ga je het volgende kwartaal terug op het gewone nummer kunnen betalen.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 17 feb 2019 21:45

- Er is geen verschil tussen eenmanszaak en vennootschap.
- Er zijn twee hoofdredenen voor de opmaak van een bijzondere rekening, nl. geen indiening (dat is de 1000 euro boete die u vermeldt) en geen betaling waar de boete 15% van de niet betaalde btw is.

Via MyMinfin kunt u de rekening courant btw steeds nakijken, best opvolgen dus.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 18 feb 2019 11:18

- Er zijn twee hoofdredenen voor de opmaak van een bijzondere rekening, nl. geen indiening (dat is de 1000 euro boete die u vermeldt) en geen betaling waar de boete 15% van de niet betaalde btw is.
Anders gezegd, mijn toenmalige boekhouder heeft mijn aangifte veel te laat ingediend. :-(

Mijn dank voor de vele antwoorden.

Nu, wanneer kan ik de eigenlijke afrekening in mijn bus verwachten? Volgens wat ik las zou dit pas tegen eind maart zijn, maar afgaande op de reactie van lowie...?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 feb 2019 11:56

- Er zijn twee hoofdredenen voor de opmaak van een bijzondere rekening, nl. geen indiening (dat is de 1000 euro boete die u vermeldt) en geen betaling waar de boete 15% van de niet betaalde btw is.
Anders gezegd, mijn toenmalige boekhouder heeft mijn aangifte veel te laat ingediend. :-(

Mijn dank voor de vele antwoorden.

Nu, wanneer kan ik de eigenlijke afrekening in mijn bus verwachten? Volgens wat ik las zou dit pas tegen eind maart zijn, maar afgaande op de reactie van lowie...?
Zelf doe ik geen aangiften meer,juist weet ik dit niet meer, maar denk dat je deze afrekening je elke dag mag verwachten verwachten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 feb 2019 12:12

- Er zijn twee hoofdredenen voor de opmaak van een bijzondere rekening, nl. geen indiening (dat is de 1000 euro boete die u vermeldt) en geen betaling waar de boete 15% van de niet betaalde btw is.
Anders gezegd, mijn toenmalige boekhouder heeft mijn aangifte veel te laat ingediend. :-(

Mijn dank voor de vele antwoorden.

Nu, wanneer kan ik de eigenlijke afrekening in mijn bus verwachten? Volgens wat ik las zou dit pas tegen eind maart zijn, maar afgaande op de reactie van lowie...?
Er gaat steeds een ambtenaar van de lokale beheersdienst zijn die die bijzondere rekening opvolgt. Je kan op het internet via Annucomp (https://ccff02.minfin.fgov.be/annucomp/main.do) opzoeken welke beheersdienst er bevoegd is en wat hun telefoonnummer is. (bij Annucomp aanklikken welk team er bevoegd is voor jouw aangiftes, niet voor de betalingen)

Je kan hen best even contacteren en zij gaan al jouw vragen normaal gezien kunnen beantwoorden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”