Inkomstenbelastingen van een overledene

maria hendrickx
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Inkomstenbelastingen van een overledene

#1 , 12 feb 2019 18:58

Beste,

De Tante van mijn echtgenote is in 2018 overleden zij ontving een klein pensioentje (de voorafgaandelijke jaren moest er nooit bijbetaald worden in de personenbelasting).
De aangifte van de nalatenschap gebeurde tijdig vie eeen notaris en het aanslagbiljet werd tijdig betaald.

Nu in 2019 moeten wij blijkbaar nog een aangifte in de personenbelasting doen (tante overleed op 25.04.2018), en moet er nog een belastingsaanslag gebeuren op het (klein) pensioentje.
Ik vroeg de FOD Finacien wie die aangifte moet doen, er zijn immers 13 erfgenamen. In het antwoord van de Fod Financien lees ik dat de aangifte een verplichting is van "de" erfgenamen.

Volgens de Fod Financien wordt er automatisch een aanslagbiljet opgemaakt en WILLEKEURIG verstuurd naar één van de erfgenamen.
Wanneer geen aangifte verstuurd werd riskeren alle erfgenamen een boete tussen de 50,00€ en de 1.250,00€ en een belastingverhoging opgelegd door het bevoegd belastingkantoor.

Mijn vraag nu, wanneer wij bv het aanslagbiljet in de bus krijgen moeten wij dan bij de 12 andere erfgenamen gaan smeken om hun aandeel aan mij te betalen, maar dat wordt moeilijk want de erfgenamen zijn verspreid over verschillende provincies, ééntje woont in het buitenland enz..

Hoe kan ik mij beschermen ofwel dat deze aanslag niet in mijn bus valt (en ik mijn aandeel uiteraard overmaak aan diegenen die het belastingbiljet in de bus krijgt) ofwel wanneer ik het aanslagbiljet in mijn bus valt kan ik dan enkel mijn aandeel rechtstreeks aan de Fof Financien betalen?
Ik hoop in dit geval toch niet te moeten opdraaien van belastingschulden van anderen?

Graag uw reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 feb 2019 19:05

Geen paniek!
Aangezien er vorige jaren, op basis van een volledig jaarpensioen, niets moest worden bijbetaald zal dat voor een pensioentje van 3 maanden ook nul zijn.
Integendeel, indien er maandelijks werd ingehouden krijgen jullie dat terug!
Een klein pensioen van enkele maanden is lager dan de belastingvrije som.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 13 feb 2019 17:29

heb enkele jaren geleden toch geweten dat de fiscus spontaan uit zichzelf de te betalen belasting van een overledene naar elke erfgenaam stuurde ( en zij splitsten het bedrag zelf per erfgenaam uit)
Indien er GEEN aangifte is gebeurd, kan daar ( in theorie ) wel een boete op volgen, ook al zou men niet moeten betalen als men wel tijdig een aangifte had gedaan.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”