Geljkmatig verdeeld verblijf (of is het nu huisvesting??)

Amsterdam
Topic Starter
Berichten: 8

Geljkmatig verdeeld verblijf (of is het nu huisvesting??)

#1 , 01 feb 2019 21:14

Geachten,

Ik word geconfronteerd met het volgende.

De rechter heeft onze scheiding uitgesproken waarin gesteld wordt dat er "gelijkmatig verdeeld verblijf' wordt opgelegd. Dus, co-ouderschap met 50/50 verblijf.
Nu blijkt dat de fiscus de term "gelijkmatig verdeeld verblijf" niet aanvaard en het eigenlijk "gelijkmatig verdeelde huisvesting" moet zijn.

Ik viel achterover van verbazing en krijg ik 1200€ te betalen omdat zij dit niet erkennen. Dus geen split van het fiscaal voordeel over onze beiden.

De rechter heeft dus duidelijk een fout gemaakt (of) de fiscus wil gewoon niet inzien dat dit over hetzelfde gaat ook al weten ze dit voor 100%.

Wie geeft mij raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nicolas2020
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2019 11:04

Beste

Ook bij ons heeft de notaris verkeerde bewoordingen gebruikt in de EOT-akte - hier kan een belastingmedewerker inderdaad moeilijk over doen. Navraag bij verschillende belastingdiensten heeft me geleerd dat er wel degelijk een snelle en eenvoudige oplossing is voor dit probleem, op voorwaarde dat u en uw ex nog overeenkomen. U hoeft dus niet opnieuw naar de rechtbank, niet opnieuw naar de notaris ... . Het enige dat u moet doen is voorzien in een geregistreerde overeenkomst tussen u en uw ex-partner .

Concreet stelt u dus een document op waarin u verwijst naar de EOT-akte, maar waarin de juiste bewoordingen staan (als een soort 'verduidelijking' bij de EOT zeg maar).
U noteert dus in het document EXACT deze bewoording:
- overeengekomen tussen beide ouders wordt dat de huisvesting van de kinderen gelijkmatig is verdeeld over beiden én
- dat overeengekomen wordt de toeslagen op de belastingvrije som voor de kinderen te verdelen.


Maak het document in drievoud.

Vervolgens dateert en tekent u beiden dit document en laat het registreren in het registratiekantoor in uw buurt.

Dit is voor de belastingen voldoende.
Nogmaals, dit alles kan maar als jullie nog overeenkomen. Als één van beiden lastig doet is de andere de pineut en wordt het opnieuw naar de rechtbank.

Mvg

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”