Teveel betaalde onroerende voorheffing

KimmieN
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Teveel betaalde onroerende voorheffing

#1 , 30 jan 2019 15:02

Hallo,

Is het mogelijk om teveel betaalde onroerende voorheffing van 6 jaar terug te vorderen?

De situatie is als volgt: wij hebben een aantal jaar geleden een huis gebouwd waarvan mijn ouders vruchtgebruiker waren. Dit is een laag-energiehuis dat recht gaf op vermindering van de onroerende voorheffing gedurende 10 jaar. Aangezien de aanslagbrief echter altijd bij mijn ouders terecht kwam en zijn hier niet op de hoogte van waren (slechte communicatie, onze fout) hebben zij hier niet op gelet en hebben ze altijd volle pot betaald zoals ook op de aanslagbrief aangegeven stond.
2 jaar geleden zijn mijn man en ik volle eigenaar geworden en merkten we dat we de beloofde korting dus niet kregen op de onroerende voorheffing. We hebben de eerste aanslagbrief dan ook direct aangeklaagd en uiteindelijk de beloofde korting gekregen.

Nu is dus onze vraag of mijn ouders de teveel betaalde onroerende voorheffing nog kunnen terugvorderen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 jan 2019 15:29

De vermindering wordt automatisch toegekend op uw aanslagbiljet. U moet er dus zelf niets voor doen.
De vermindering wordt toegekend vanaf het aanslagjaar dat volgt op het jaar waarin het E-peil werd bepaald. Deze datum is vermeld onderaan het EPC. Als het certificaat bijvoorbeeld uitgereikt werd op 10/06/2014, zal de vermindering voor de eerste keer toegekend worden op het aanslagbiljet van 2015.
Als u meent dat de vermindering ten onrechte niet toegekend werd op uw aanslagbiljet, kan u bezwaar indienen bij de Vlaamse Belastingdienst. Stuur dan zeker een kopie van uw EPC en een kopie van de ontvangstmelding van de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning mee.

zie: https://belastingen.vlaanderen.be/vermi ... e-gebouwen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2019 16:36

Is het mogelijk om teveel betaalde onroerende voorheffing van 6 jaar terug te vorderen?
Spijtig genoeg is dit niet meer mogelijk.
Het bezwaarschrift moet binnen de drie maanden na de derde werkdag die volgt op de verzenddatum die vermeld is op het aanslagbiljet ingediend zijn.
Laattijdige bezwaarschriften zijn niet ontvankelijk en worden dus niet behandeld.

Reclame

KimmieN
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2019 23:17

@asperger, daar ben ik me van bewust en dit hebben we zelf ook onmiddellijk gedaan toen we zelf de eerste aanslag binnen kregen. De korting werd namelijk niet automatisch toegekend! De voorbije jaren dus ook niet... jammer dat dit niet meer terug te vorderen valt. Bedankt @AME

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”