Btw auto recupereren nieuwe auto

Svengeldof
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Btw auto recupereren nieuwe auto

#1 , 26 jan 2019 18:46

Beste,

Ik heb recent een auto aangekocht (november 2018). Deze voldoet niet helemaal aan mijn verwachtingen. Kan hiervoor de BTW terug worden gerecupereerd? Zo ja, hoe? Alvast bedankt voor alle nuttige informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 jan 2019 18:50

Neen. U bent particulier zonder btw nummer?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12843

#3 , 26 jan 2019 19:50

Toch wel, onder bepaalde voorwaarden kan uw garagist de auto terugnemen en de btw terugstorten. Een andere optie is dat u de auto als "nieuw" verkoopt naar een ander EU land.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 26 jan 2019 20:30

Het is toch de garagist die de btw terugkrijgt?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12843

#5 , 26 jan 2019 20:32

Het is toch de garagist die de btw terugkrijgt?
Garagist is maar doorgeefluik he.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 26 jan 2019 20:35

Uit de vraag had ik de indruk dat TS -als klant- zelf de btw wou terugkrijgen omdat hij vraagt hoe dat moet gebeuren. Ik heb de vraag te letterlijk geïnterpreteerd!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Svengeldof
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2019 14:37

Beste,
Het is idd de garage die mijn auto terug overneemt, dus zou dit wel mogelijk moeten zijn? Heb dit reeds gevraagd aan hen en ze moesten dit bespreken met de dienst boekhouding, maar ik wou toch informeren of ik hen geen verkeerde info doorgeef. Alvast bedankt voor de reacties!

Svengeldof
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jan 2019 14:38

Beste Leen,
Welke zijn dan die voorwaarden? Kunt u mij deze eens doorgeven?
Groeten Sven

LeenW
Berichten: 12843

#9 , 27 jan 2019 14:44

Beste Leen,
Welke zijn dan die voorwaarden? Kunt u mij deze eens doorgeven?
Groeten Sven
Ik ken ze helaas niet van buiten maar het heeft o.a. te maken met de prijs en de tijdsduur sinds de koop.

Svengeldof
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 jan 2019 16:17

Ik heb ergens gelezen dat dit binnen de 6 maanden moet gebeuren en niet meer dan 6000 km mag hebben. Het zal mss dit zijn. Oke alvast bedankt!!!

LeenW
Berichten: 12843

#11 , 27 jan 2019 16:20

Ik heb ergens gelezen dat dit binnen de 6 maanden moet gebeuren en niet meer dan 6000 km mag hebben. Het zal mss dit zijn. Oke alvast bedankt!!!
Zijn dat niet de voorwaarden van die EU verkoop? Terugname door garagist zijn iets anders dacht ik.

Svengeldof
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 jan 2019 16:24

Weet u toevallig waar ik die voorwaarden kan terugvinden?

LeenW
Berichten: 12843

#13 , 27 jan 2019 16:27

Met een beetje geluk staat het in het btw-wetboek, anders gaat u de circulaires moeten doorzoeken.

Svengeldof
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 jan 2019 16:36

Een bepaalde garage vertelde mij dat ze het bedrag van de aankoop crediteren en dan een verkoopfactuur uitschrijven voor de periode dat ik ermee gereden heb. Op die manier wordt die wagen terug een btw-wagen en is het ook voor hen interessanter. Ze zijn echter niet verplicht dit te doen, het is dus de goodwill van de garage. Ze hebben dus wel wat administratief werk. Ik hoor het wel eerstdaags. De vraag is doorgegeven aan hen. Superbedankt voor de snelle reacties.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”