Kadastraal inkomen atelier

Spip71
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kadastraal inkomen atelier

#1 , 19 jan 2019 12:22

Ik weet niet of ik de vraag stel op de goede plek, maar hier gaan we.
Mijn vriend heeft een atelier in Merksem dat ooit door zijn ouders werd aangekocht en op hun naam stond. We zijn er nu achtergekomen dat het kadasrer in 2014 heeft beslist dat zijn atelier geen atelier is maar een woning. Dit lijkt mij absurd: er is namelijk geen bed, geen warm water, ... Er is ook niemand komen kijken. Door deze beslissing is de roerende voorheffing gevoelig omhoog gegaan en betalen zijn ouders meer dan 2.000 euro extra aan de belastingen. Dit is al sinds 2014 aan de gang, maar we hebben het nu pas Ontdekt. Is er een manier om dit aan te vechten? Waar kunnen we hierover advies inwinnen? Ik weet hier zelf weinig of niets over, dus alle tips en suggesties zijn welkom...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 19 jan 2019 13:37

Dus als hij het wil verbouwen tot woning kan dat niet geweigerd worden? Is dat dan geen grote meerwaarde? :D :D

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2019 15:39

Als het niet beroepshalve gebruikt word wat is het dan ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 jan 2019 18:44

"er is namelijk geen bed, geen warm water"

Noch de aard van de bemeubeling, noch de temperatuur van het water, bepalen of een pand een woning is of niet.
Waarom heeft het kadaster in 2014 het KI gewijzigd? Als een KI wordt vastgesteld wordt dat altijd meegedeeld (met details ter verantwoording) en kan men beroep aantekenen.

Trouwens ik denk dat u bedoelt: ONroerende voorheffing?

"meer dan 2.000 euro extra aan de belastingen"
Inkomstenbelastingen? Trekt uw vriend soms huur af in zijn belastingaangife?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 jan 2019 19:38

Werd er soms in 2014 een bouwvergunning aangevraagd, maar niet of onvolledig uitgevoerd?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 19 jan 2019 19:54

Werd er soms in 2014 een bouwvergunning aangevraagd, maar niet of onvolledig uitgevoerd?
Dan kan dat geen effect hebben voor het KI zolang de werken niet zijn uitgevoerd.
Het is nogal duidelijk dat TS roerende voorheffing, onroerende voorheffing en inkomstenbelasting op het KI of op handelshuur door mekaar haspelt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”