invloed onroerende voorheffing op te betalen belastingen

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

invloed onroerende voorheffing op te betalen belastingen

#1 , 17 jan 2019 15:16

Beste,
Ik kreeg vandaag het aanslagbiljet personenbelastingen in de bus. Ik schrok me gewoon dood. Ik moet 1.744 euro betalen. Terwijl ik een alleenstaande moeder ben en geen hoog inkomen heb. Ik heb alles goed nagelezen en kwam tot de constatatie dat er een fout inzit. Bij onroerende voorheffing voor mijn woning staat er 456 euro terwijl ik vermindering heb vanwege bescheiden woning en een kind met handicap ten laste, en dus maar 161,28 euro betaal.

Maar kan dit foutje ervoor zorgen dat ik zo'n groot bedrag moet betalen? Ik zal die fout natuurlijk rechtzetten, maar zou graag weten of dat zo'n groot verschil kan uitmaken.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 jan 2019 15:29

De onroerende voorheffing wordt niet vermeld op het aanslagbiljet van de inkomstenbelastingen.
Welk codenummer staat er bij dat bedrag van 456 EUR??
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2019 15:41

code 3100
Maar 456 euro is wel precies het bedrag dat op mijn aanslagbiljet onroerende voorheffing staat, kadastraal inkomen dus. Maar ik heb vermindering en betaal slechts 161,28 euro

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 17 jan 2019 15:43

Alleszins kan dat de hoge bijkomende aanslag niet verklaren.
Laatst gewijzigd door asperger op 17 jan 2019 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jan 2019 15:48

Ik heb dat bedrag niet ingevuld, ik ben gewoon vergeten om het kadastraal inkomen in te vullen. Als het niet aan dat bedrag ligt snap ik niet waarom ik zoveel moet betalen. Mijn situatie is hetzelfde als het jaar ervoor. Snap er niets van :'(

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 jan 2019 15:58

Op uw aanslagbiljet staat een telefoonnummer waarop je info kan bekomen. Bel gewoon even en je zal weten wat er scheel, of niet.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 17 jan 2019 16:32

Iets veranderd aan uw beroepssituatie? Misschien heeft men ergens te weinig afgehouden..

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jan 2019 16:45

Iets veranderd aan uw beroepssituatie? Misschien heeft men ergens te weinig afgehouden..
Nee, er is niet verandert. Snap het dus niet :(
Ik zal het kadastraal inkomen aanpassen maar blijkbaar gaat dat niet veel verschil uitmaken.
Zal zien, anders vraag ik wel een afbetalingsplan aan.
De ene financiële tegenslag na de andere hier, ben een beetje de moed kwijt.
Bedankt in elk geval voor de reacties.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 17 jan 2019 17:04

Je kan het KI niet aanpassen. Het is wat het is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jan 2019 17:36

Je kan het KI niet aanpassen. Het is wat het is.
Jawel toch? Het staat nu verkeerd, dat kan ik toch nog recht zetten?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 17 jan 2019 17:42

Je kan het KI niet aanpassen. Het is wat het is.
Jawel toch? Het staat nu verkeerd, dat kan ik toch nog recht zetten?
??? Waar wil je dat gaan zetten?
Het codenummer klopt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 jan 2019 17:46

Een veel voorkomende oorzaak van onvoldoende voorafbetaling is een vervangingsinkomen.
Indien U in 2017 ziek was en een vervangingsinkomen genoten hebt kan dit de aanslag van 1744 euro verklaren.
De voorheffing op het vervangingsinkomen houdt geen rekening met andere inkomsten waardoor er meestal geen of slechts een klein bedrag aan voorheffing ingehouden wordt.
Het K.I. van de eigen woning dient niet aangegeven te worden, behalve wanneer men nog een hypothecaire lening ( looptijd minstens 10 jaar) lopen heeft welke afgesloten werd na 30/04/1986 en voor 2005.
Als er 456 onder code 3100 staat dient er (voor Vlaanderen) ook een bedrag te staan onder code 3138 en/of code 3139.
Het bedrag in code 3100 is geen belastbaar bedrag, maar is enkel een element voor de berekening van de aftrekbaarheid van de hypothecaire lening.
Wat betreft de aanvraag voor een afbetalingsplan: De administratie heeft richtlijnen gekregen bij het opstellen van een afbetalingsplan rekening te houden met de terugbetalingsmogelijkheden van de belastingplichtige.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 17 jan 2019 17:53

Wat AME zegt klopt.
Of het KI nu terecht of ten onrechte in die rubriek staat speelt geen rol want het heeft geen nadelig effect.
Ik zou me er dus niet op blijven fixeren.
Leg het aanslagbiljet naast dat van vorig jaar en vergelijk rubriek per rubriek. Zeker ook de afhoudingen die zijn gebeurd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 jan 2019 18:15

Een veel voorkomende oorzaak van onvoldoende voorafbetaling is een vervangingsinkomen.
Indien U in 2017 ziek was en een vervangingsinkomen genoten hebt kan dit de aanslag van 1744 euro verklaren.
De voorheffing op het vervangingsinkomen houdt geen rekening met andere inkomsten waardoor er meestal geen of slechts een klein bedrag aan voorheffing ingehouden wordt.
Het K.I. van de eigen woning dient niet aangegeven te worden, behalve wanneer men nog een hypothecaire lening ( looptijd minstens 10 jaar) lopen heeft welke afgesloten werd na 30/04/1986 en voor 2005.
Als er 456 onder code 3100 staat dient er (voor Vlaanderen) ook een bedrag te staan onder code 3138 en/of code 3139.
Het bedrag in code 3100 is geen belastbaar bedrag, maar is enkel een element voor de berekening van de aftrekbaarheid van de hypothecaire lening.
Wat betreft de aanvraag voor een afbetalingsplan: De administratie heeft richtlijnen gekregen bij het opstellen van een afbetalingsplan rekening te houden met de terugbetalingsmogelijkheden van de belastingplichtige.
Ik heb dat jaar voor 6 dagen ziekte, 293,66 euro ontvangen. Verder heb ik geen vervangingsinkomen ontvangen. Ik heb wel een hypothecaire lening, afgesloten na 1986 en voor 2005.
Er staat nergens een code 3138 of 3139
Is daar iets fout gegaan dan?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 17 jan 2019 18:22

Een veel voorkomende oorzaak van onvoldoende voorafbetaling is een vervangingsinkomen.
Indien U in 2017 ziek was en een vervangingsinkomen genoten hebt kan dit de aanslag van 1744 euro verklaren.
De voorheffing op het vervangingsinkomen houdt geen rekening met andere inkomsten waardoor er meestal geen of slechts een klein bedrag aan voorheffing ingehouden wordt.
Het K.I. van de eigen woning dient niet aangegeven te worden, behalve wanneer men nog een hypothecaire lening ( looptijd minstens 10 jaar) lopen heeft welke afgesloten werd na 30/04/1986 en voor 2005.
Als er 456 onder code 3100 staat dient er (voor Vlaanderen) ook een bedrag te staan onder code 3138 en/of code 3139.
Het bedrag in code 3100 is geen belastbaar bedrag, maar is enkel een element voor de berekening van de aftrekbaarheid van de hypothecaire lening.
Wat betreft de aanvraag voor een afbetalingsplan: De administratie heeft richtlijnen gekregen bij het opstellen van een afbetalingsplan rekening te houden met de terugbetalingsmogelijkheden van de belastingplichtige.
Ik heb dat jaar voor 6 dagen ziekte, 293,66 euro ontvangen. Verder heb ik geen vervangingsinkomen ontvangen. Ik heb wel een hypothecaire lening, afgesloten na 1986 en voor 2005.
Er staat nergens een code 3138 of 3139
Is daar iets fout gegaan dan?
Heb je geen vermindering gekregen dit jaar voor uw aflossingen en vorig jaar wel?
Voor dat verschil in aanslag moet er een in het oog springende reden zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”