fiscale PK's

drsenne
Topic Starter

fiscale PK's

#1 , 20 mei 2008 14:51

Hallo,

Ik ben een student die internationaal ondernemen op de groenplaats studeert.

Kan iemand mij uitleggen op welke wijze er in personenbelasting en vennootschapsbelasting rekening gehouden wordt met personenwagens met hoge fiscale PK's m.b.t de aanvaarding van beroepskosten?

Zou mij echt verder helpen!

Alvast bedankt

Senne Van Handenhove

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lawyer75

#2 , 28 mei 2008 14:06

Hallo,

Ik ben een student die internationaal ondernemen op de groenplaats studeert.

Kan iemand mij uitleggen op welke wijze er in personenbelasting en vennootschapsbelasting rekening gehouden wordt met personenwagens met hoge fiscale PK's m.b.t de aanvaarding van beroepskosten?

Zou mij echt verder helpen!

Alvast bedankt

Senne Van Handenhove
De personenbelasting EN vennootschapsbelasting heeft niets met uw voertuig te maken. Hier gooit men twee dingen door elkaar: enerzijds de autobelasting (die staat los van inkomen EN beroep, maar is uitsluitend toegespitst op de wegen zelf: type wagen + cilinderinhoud) en anderzijds de toepassing van het BTW-stelsel alsook de belastingsregels (afschrijving van de wagen).

Dit laatste staat los van het type wagen: ieder bedrijf kan om het even welke wagen als bedrijfsvoertuig inschrijven en hierbij BTW inboeken alsook de afschrijving. Dat heeft NIETS met de wagen zelf te maken.

Het is niet aan de overheid om te bepalen met welke soort wagen u het liefst rijdt. Ben u particulier, maar verkiest u een lichte vracht, niet omdat u daar belastingsvoordeel bij heeft, maar omdat u veel klust bijvoorbeeld, dan is dat uw zaak.

Uw docent heeft dus een mooie strikvraag opgesteld waar velen in de mist zullen gaan. Om samen te vatten, er wordt géén rekening gehouden met de hoge fiscale pk’s (dit is ingevoerd in 2004).

Succes nog jonge ondernemer

Mvg, J. VD Elst

drsenne
Topic Starter

#3 , 29 mei 2008 10:36

Lawyer75, u bent ongeloofelijk bedankt!
Ik was zonder twijfel in de strikvraag getrapt:)

Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke respons!

Van Handenhove Senne

Reclame

Lawyer75

#4 , 30 mei 2008 00:04

8)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”