Bewijzen gezinshoofd (ouder ten laste) terwijl zelfs herzieningen goedgekeurd werden

rudolf the reindeer
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Bewijzen gezinshoofd (ouder ten laste) terwijl zelfs herzieningen goedgekeurd werden

#1 , 04 jan 2019 07:51

Dag beste forumleden

Als opvolging van mijn vorig topic wou ik toch even laten weten dat de administratie mijn argumenten zonder meer aanvaard heeft, en mijn status als gezinshoofd dus ongewijzigd is gebleven.

Hieronder mijn antwoord op hun vraag voor inlichtingen, in de hoop dat anderen die dit voor hebben er inspiratie uit kunnen halen:
Zoals reeds eerder opgemerkt, stel ik mij de vraag over welke elementen uw diensten beschikken om aan te nemen dat ik niet langer gezinshoofd ben.

De reden waarom ik mij dit afvraag is omdat uw diensten mijn status als gezinshoofd nooit in twijfel getrokken hebben, zelfs niet naar aanleiding van mijn vraag om herziening in 2013. Integendeel, deze herzieningen m.b.t. de aanslagjaren 2010 en 2011 werden in 2014 goedgekeurd, waarbij uw diensten dus mijn status als gezinshoofd bevestigd hebben.

Verder stel ik vast dat de ouders van een kind die een feitelijk gezin vormen ervoor kunnen kiezen wie van beiden het kind ten laste neemt en bijgevolg als gezinshoofd wordt beschouwd. (Bron: https://financien.belgium.be/nl/particu ... inderen#q5)

Met andere woorden, mensen in deze situatie kunnen kiezen wie door de belastingdienst als gezinshoofd beschouwd wordt, en deze keuze wordt kenbaar gemaakt door het kind ten laste te nemen.
Mijn logische redenering is dat ook ik er dan voor kan kiezen om gezinshoofd te zijn en wel door mijn vader ten laste te nemen.

Uit het voorgaande mag hopelijk blijken dat ik van mening ben dat het aan uw diensten is om aan te tonen waarom ik niet langer als gezinshoofd beschouwd kan worden.

Ik stel bovendien ook vast dat de term gezinshoofd enkel nog door de belastingdienst wordt gebruikt, daar de wetgever deze archaïsche term reeds lang uit het wetboek geschrapt heeft. Logisch ook, want in onze huidige maatschappij worden de belangrijke beslissingen in het gezin in onderling overleg gepleegd.

Zelfs als dat niet zo zou zijn, blijkt het enorm moeilijk te zijn om aan te tonen wie in feite deze beslissingen neemt want logischerwijze is er op die momenten niemand aanwezig die als onafhankelijke partij zulks zou kunnen vaststellen, noch wordt dit beslissingsproces ergens gedocumenteerd.

U kunt natuurlijk hopelijk ook begrijpen dat, gezien de gezinssituatie van mij en mijn vader organisch gegroeid is, ik er nooit bij stilgestaan heb om het historische status quo van energie- of verzekeringscontracten te veranderen, t.t.z. deze op mijn naam te laten zetten.

Desalniettemin kan ik u verzekeren dat ik, als enig nog inwonend kind, wel degelijk de zorg van mijn vader ten mijne laste neem (zie bijgevoegde verklaring van de huisarts).
U zult ook kunnen vaststellen dat ik eerder dit jaar besloot om een nieuwe gezinswagen te kopen (zij bijlage).

Ik weet niet welke argumenten hen over de streep hebben gehaald, of misschien dachten ze dat het teveel moeite ging zijn om hier tegenin te gaan. Hoe het ook zij, het heeft gewerkt :)

Bedankt aan iedereen die in het originele topic tips en commentaar gegeven heeft!

Greetz
The Reindeer

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding