Gedeelte niet aftrekbare autokost

Guido C.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Gedeelte niet aftrekbare autokost

#1 , 27 dec 2018 00:06

Beste forumleden,

Als je als zelfstandige een wagen aankoopt is deze minstens voor 50% tot maximum 100% aftrekbaar.

Dit percentage wordt berekend volgens CO uitstoot. De BTW is bij personenwagens tot maximum 50% aftrekbaar.

Dan is er nog het voordeel alle aard dat bepaald wordt door catalogusprijs en CO uitstoot.

Tot daar ben ik mee.

Nu mijn vragen:

1. Stel mijn wagen is voor 60% aftrekbaar, wat gebeurd er dan met de overige 40%. Hoe moet ik dat bekijken? Betaal je dan 50% belastingen op die 40%? En waar betaal ik die dan? Zit die in de bedrijfsvoorheffing verrekend?

2. Op de wagen die ik gebruik als zelfstandige wordt een VAA toegepast van €500 en is voor 60% aftrekbaar, BTW 50% recupereerbaar. Stel ik gebruik mijn wagen voor 90% beroepsmatig (70000km/J werk, 7000km/J privé) ik zou dat kunnen registreren via een kilometer registratie track en trace systeem.

Haal ik dan enkel een voordeel op het VAA? Of ook op de aftrekbaarheid? BTW?

Vriendelijke groeten!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding