belastingen gemengd inkomen?

elios
Topic Starter

belastingen gemengd inkomen?

#1 , 12 mei 2008 17:13

hallo,

ben een op rust gestelde ambtenaar, (dit wegens ziekte), dus ontvang ik een pensioen, ik ontvang ook een invaliditeitsuitkering, is het normaal dat bij het uitrekenen van mijn belastingen ik ongeveer de helft van het ontvangen bedrag van de invaliditeitsuitkeringen moet afgeven aan de belastingen?
vb: ik ontvang 1000€/maand en ik moet 6000€ belastingen betalen?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 mei 2008 20:42

Dit resultaat is in eerste instantie afhankelijk van uw familiale toestand en tweedens van de hoogte van uw pensioen.
Vb. als alleenstaande met een pensioen 2000 à 2200 € pm. klopt het ongeveer wat U beweert.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elios
Topic Starter

#3 , 13 mei 2008 12:21

pensioen ongeveer 1100€, alleenstaande ouder met een kind ten laste , 66%+ invalide, klopt dat dan nog?

elios

Reclame

wanton

#4 , 13 mei 2008 21:03

Ik heb enkele simulaties gemaakt met volgend resultaat.
Bij een totale jaarlijkse invaliditeits vergoeding van 5000 € , betaalt U ong. 1500 € belastingen.
Bij een ziektevergoeding van 10000 € is ca. 3400 € te betalen.
De totale belasting schommelt sdteed tussen 35 à 40 % van de ziektevergoeding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Beachcomber

#5 , 14 mei 2008 09:06

Dat is een beetje kort door de bocht, aangezien je als persoon al met een belastingsvrije som van 8550 € en een klets zit. Als gehandicapte wordt dit dan nog eens verhoogd. Als er daarbij ook nog personen ten laste zijn dan wordt die belastingsvrije som nog eens verhoogd.

Als men uitgaat van een brutopensioen van 13200€ en daarbovenop een ZIV van 5000 € komt men op een totaal brutoinkomen van zo'n 18000 Euro, tre daarvan de belastingsvrije sommen af en je zit met een belastbare grondslag van 8 à 9000 €, daarop is dan hoogstens 3000 à 3500€ belastingen op te betalen, en dat is nog ruim gerekend.

Heeft u het aanslagbiljet gekregen? Kloppen alle vermeldingen daarop?

elios
Topic Starter

#6 , 28 mei 2008 09:18

Beachcomber,

bedankt voor de verstrekte info, heb het uitgerekend via, Dexia, en nu met Taxonweb, en de uitkomst scheelt geen eurocent

nogmaals bedankt

elios

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”