Total loss aan 6%BTW gekochte wagen

Black_Eagle
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Total loss aan 6%BTW gekochte wagen

#1 , 25 dec 2018 06:15

Nog geen jaar en wagen totall loss verklaard. Heb omnium, maar zij betalen enkel het factuurwaarde van wagen.
Heb ik recht op een 2e aankoop binnen het jaar aan 6% ? Indien neen, bij wie kan ik het verschil verhalen ?
Alvast bedankt ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 dec 2018 09:42

Waarom aan 6 %? Je kan toch een onbeperkt aantal wagens komen op een jaar als je er de centen voor hebt. Vertel hier gewoon het hele verhaal als je een deftig antwoord wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 dec 2018 09:51

Waarom aan 6 %? Je kan toch een onbeperkt aantal wagens komen op een jaar als je er de centen voor hebt. Vertel hier gewoon het hele verhaal als je een deftig antwoord wil.
Sommige gehandicapten krijgen 6% terug van den btw.

maar als dit beperkt is tot 1 wagen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2018 09:56

Nog geen jaar en wagen totall loss verklaard. Heb omnium, maar zij betalen enkel het factuurwaarde van wagen.
Heb ik recht op een 2e aankoop binnen het jaar aan 6% ? Indien neen, bij wie kan ik het verschil verhalen ?
Alvast bedankt ...

Je heeft er recht op omdat je maar één tegelijk mag beschikken, dus als de eerste kapot is dan mag je een andere kopen
slechts over 1 voertuig tegelijk te beschikken dat onder het gunstregime van de btw valt
bron fod financien
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12843

#5 , 25 dec 2018 16:44

Dit wordt als overmacht aanzien en geeft u bijgevolg het recht binnen de drie jaar toch een nieuwe wagen te kopen zonder enig nadeel.

Black_Eagle
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 dec 2018 14:40

Waarom aan 6 %? Je kan toch een onbeperkt aantal wagens komen op een jaar als je er de centen voor hebt. Vertel hier gewoon het hele verhaal als je een deftig antwoord wil.
Dacht dat als ik 6% vermeld had, dat het onderwerp (zoals bij de meesten) begrepen zou worden dat het hier gaat voor een aankoop van een wagen voor
een mindervalide. Maar geen probleem, vertel u graag hoe? Heb dus recht v.h. FoD financien recht op aankoop van een wagen aan 6% ipv 21%. Kan dus alle 3 jaren een wagen kopen aan 6%. Dat 6% wordt na ongeveer 6 à 8 weken teruggestor; ik koop dus een wagen aan 0%. Als ik binnen het jaar mijn auto verkoop, moet ik dat 6% terugstorten. Na een jaar moet ik 2/3, na 2 jaren 1/3 terugstorten. Als ik nu terugkom op mijn vraag; hoe zit dat nu met mijn geval ?
Moet ik iets terugbetalen ? kan ik terug aan 6% aankopen ? Welke stappen moet er genomen worden ? Hoop u voldoende info gegeven te hebben ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 dec 2018 15:00


Moet ik iets terugbetalen ? kan ik terug aan 6% aankopen ? Welke stappen moet er genomen worden ? Hoop u voldoende info gegeven te hebben ?

Ik heb toch geschreven met de bron : FOD financiën

slechts over 1 voertuig tegelijk te beschikken dat onder het gunstregime van de btw valt

Je zal een bewijs moeten voorleggen dat je wagen totaal los is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Black_Eagle
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 dec 2018 03:37

Bedankt allemaal, zal dus een bewijs van de garage halen, en dit voorleggen bij FOD om een nieuw aanvraag te kunnen doen (? Denk ik)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”