huren of kopen

saraatje
Topic Starter

huren of kopen

#1 , 23 apr 2008 14:17

We zitten hier in een harde discussie verwikkeld...

Binnenkort moet ik na mijn arstenopleiding voor 4 jaar stage lopen in Leuven. Gezien ik in West-Vlaanderen woon is een pendel praktisch niet haalbaar.

Er zijn twee alternatieven ofwel koop ik iets, al snel 200.000 EUR (1.200 EUR per maand afbetalen) ofwel huur ik iets 500 EUR per maand.

Welke van de twee mogelijkheden zou fiscaal het meest interessant zijn? We gaan er van uit dat de huur voor een stuk in de onkosten kan worden gestoken.

alvast bedankt voor elke reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 23 apr 2008 14:26

Beste,

Een woning of flat kopen hoeft geen 200 000 euro te kosten ... Dat hangt allemaal af van hoe groot die woning moet zijn, waar die gelegen is enz. ... Er zijn talloze degelijke woonsten te koop voor rond de 150 000 en zelfs minder. Bovendien zal wat u ook koopt in een paar jaar misschien nog in waarde stijgen, mocht u het dan weer willen verkopen om te verhuizen. Een belasting op meerwaarde kan wel gerekend worden ... maar dat hangt ervanaf hoe lang u daar gaat wonen.

Een degelijke woonst huren kost inderdaad al gauw 500 euro. U mag er bovendien niet automatisch van uitgaan dat u de huur deels fiscaal kunt inbrengen. De eigenaar van de huurwoning moet daarmee akkoord gaan omdat dat hem/haar in sommige gevallen meer belastingen gaat kosten. De meeste huurcontracten bevatten een clausule die verbiedt de woning aan te geven als beroepskost.

Als u iets huurt van 500 euro gedurende 4 jaar, dan bent u 24 000 euro kwijt ... een smak geld die u nooit meer terugziet! Anderzijds hebt u weinig zorgen qua zware herstelkosten, kadastraal inkomen enz. ... tenminste als u een eerlijke verhuurder vindt.

Als u iets koopt hebt u inderdaad meer kosten, maar dat geld blijft grotendeels van u omdat u altijd later weer kunt verkopen.

Maar dat is slechts mijn mening en hoe ik het zou doen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

djanodive

#3 , 10 mei 2008 16:33

En blijkbaar is het zo (althans toch zo gevonden op het forum) dat de meerwardebelasting niet van toepassing is op jouw enige woning.

Dus das al een meevaller.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”