Kilometervergoeding of niet?

Sep
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kilometervergoeding of niet?

#1 , 19 dec 2018 16:49

Een vraag: ik start een eenmanszaak in bijberoep.
Ik heb één grote klant waar ik iedere keer naar toe moet om mijn opdracht te kunnen uitvoeren.

Klopt het dat ik hiervoor, iedere keer opnieuw, een forfaitaire kilometervergoeding als kost kan inbrengen?
Ik weet dat dat in geval van woon-werkverkeer niet het geval, maar ik veronderstel dat dit niet als woon-werkverkeer gezien wordt.
Juist?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 20 dec 2018 04:39

De administratie stelt dat er sprake is van een vaste plaats van tewerkstelling als de aanwezigheid gedurende het belastbare tijdperk 40 dagen of meer bedraagt (circulaire van 6 december 2007 Ci.RH.241/573.243). Een verplaatsing naar een vaste plaats van tewerkstelling is woon-werkverkeer en hiervoor is geen kilometervergoeding mogelijk.

Sep
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2018 11:41

Ok, bedankt voor de info!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 dec 2018 11:51

Ik denk dat dit Ci.RH.241/573.243 voor werknemers is en niet voor zelfstandigen.

Daar T.S een zelfstandige zaak opstart mag deze km bij de kosten komen, als deze km voor zijn zaak is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 dec 2018 16:36

De kilometerkosten worden in de eerste plaats ook aangerekend aan de klant.
Indien ge de forfaitaire aftrek toepast op de belastingaangifte : geen km vergoeding.
Indien ge uw kosten bewijst : kunt ge uw km verplaatsingskosten in aftrek brengen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 22 dec 2018 17:24

Je kan ze toch niet gelijktijdig zowel aanrekenen aan de klant, als in mindering brengen bij de fiscus (op welke wijze dan ook). Dat is 2 x kassa.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 dec 2018 19:56

Dat is toch een normale gang van zaken. Zijn prijs aan de klant wat houdt die allemaal in ? Bij zelfstandigen is dat gewoonlijk zo. Verplaatsingskosten zijn op allerlei manieren te verrekenen in te factureren bedragen.
Waarom worden zoveel mensen zelfstandigen in bij of hoofdberoep denkt u. Wil niet zeggen dat zij zullen slagen, want gewoonlijk zonder kennis bedrijfsbeheer of boekhouding.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”