Zelfstandige BTW vrijgesteld - Aankoop software USA

coolcat
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zelfstandige BTW vrijgesteld - Aankoop software USA

#1 , 17 dec 2018 13:14

Ik ben sinds dit jaar zelfstandige in bijberoep onder de BTW vrijstellingsregel.
Om mijn activiteiten uit te voeren, kocht ik software aan in USA.
Aangezien ik BTW dien te betalen, gaf ik mijn ondernemingsnummer niet op.
Op de factuur die ik kreeg, staat nergens BTW/VAT/tax vermeld.

Ik vroeg de verkoper een factuur met VAT/BTW op, en hij stuurde mij terug dat ze geen VAT aanrekenen aangezien ze enkel in USA gevestigd zijn en geen VAT informatie hebben.

Hoe ga ik hier best mee om? Ik neem aan dat ik hier problemen mee ga hebben als ik deze factuur inbreng...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2018 13:38

je zal een bijzondere BTW-aangifte moeten.



De bijzondere btw-aangifte kunt u indienen:

op papier (formulier nr. 629 ), ook beschikbaar bij uw btw-kantoor
online, via Intervat
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2018 18:50

Zelfstandige BTW vrijgesteld, kan geen BTW aftrekken. Hetgeen ge betaalt, dat kan fiscaal aftrekbaar zijn.
Indien ge wel BTW onderworpen moest zijn, moet ge natuurlijk bij invoer BTW betalen ( intrastat ).
Factuur zonder vermelding BTW, kan ook prijs incluis BTW zijn.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2018 19:40

Factuur zonder vermelding BTW, kan ook prijs incluis BTW zijn

.
In landen waar geen BTW bestaat zoals in de US dan is er nooit BTW inbegrepen en moet de BTW hier in Belgie betaald worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 17 dec 2018 19:58

Zelfstandige BTW vrijgesteld, kan geen BTW aftrekken. Hetgeen ge betaalt, dat kan fiscaal aftrekbaar zijn.
Indien ge wel BTW onderworpen moest zijn, moet ge natuurlijk bij invoer BTW betalen ( intrastat ).
Factuur zonder vermelding BTW, kan ook prijs incluis BTW zijn.
Dit antwoord is fout. Men moet altijd btw betalen bij invoer diensten, vrijgesteld of niet.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2018 11:40

Leverancier is correct. De koerierdienst of de post welke het pakje afleverde gaat in de fout.
Zij moeten de douaneformaliteiten vervullen bij invoer. - € 22.00 = geen BTW
Tussen € 22.00 - € 150.00 = BTW Boven de €150.00 = BTW en invoerrechten + kosten kosten douaneformaliteiten.
De bezorgdienst moet u die kosten aanrekenen bij afgifte pakket.

Zoals ik kan lezen heeft u het pakket reeds ontvangen zonder dat de koeriersdienst de nodige formaliteiten heeft vervuld.
Als u moest weten hoeveel mensen er pakjes ontvangen zonder die wettelijke bepalingen ( vandaar mij vorige reactie ).

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 19 dec 2018 11:46

Leverancier is correct. De koerierdienst of de post welke het pakje afleverde gaat in de fout.
Zij moeten de douaneformaliteiten vervullen bij invoer. - € 22.00 = geen BTW
Tussen € 22.00 - € 150.00 = BTW Boven de €150.00 = BTW en invoerrechten + kosten kosten douaneformaliteiten.
De bezorgdienst moet u die kosten aanrekenen bij afgifte pakket.

Zoals ik kan lezen heeft u het pakket reeds ontvangen zonder dat de koeriersdienst de nodige formaliteiten heeft vervuld.
Als u moest weten hoeveel mensen er pakjes ontvangen zonder die wettelijke bepalingen ( vandaar mij vorige reactie ).
Software is (in 99% van de gevallen) een dienst langs elektronische weg en passeert bijgevolg niet langs de douane.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 dec 2018 11:47

Leverancier is correct. De koerierdienst of de post welke het pakje afleverde gaat in de fout.
Zij moeten de douaneformaliteiten vervullen bij invoer. - € 22.00 = geen BTW
Tussen € 22.00 - € 150.00 = BTW Boven de €150.00 = BTW en invoerrechten + kosten kosten douaneformaliteiten.
De bezorgdienst moet u die kosten aanrekenen bij afgifte pakket.

Zoals ik kan lezen heeft u het pakket reeds ontvangen zonder dat de koeriersdienst de nodige formaliteiten heeft vervuld.
Als u moest weten hoeveel mensen er pakjes ontvangen zonder die wettelijke bepalingen ( vandaar mij vorige reactie ).
Heb je al veel software in een pakje weten steken?

Dit gaat via internet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 dec 2018 12:32

wat zijn jullie toch negatief.
Software kan ook per post geleverd worden. Kan ik ook niet ruiken.
Als zelfstandige zou men op voorhand van zulke zaken op de hoogte moeten zijn. Ondernemingsnr. = kennis bedrijfsbeheer/boekhouding.

LeenW
Berichten: 12824

#10 , 19 dec 2018 12:47

Ondernemingsnr. = kennis bedrijfsbeheer/boekhouding.
Nope, die verplichting is (helaas!) intussen ook al afgeschaft.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 dec 2018 12:50

Daarom kan iedereen zelfstandige worden zonder kennis van zaken. Vandaar ook de massa's faillissementen. Is het gevolg van de prachtige ex-blauw/donkerblauwe regering.

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 19 dec 2018 12:59

Daarom kan iedereen zelfstandige worden zonder kennis van zaken. Vandaar ook de massa's faillissementen. Is het gevolg van de prachtige ex-blauw/donkerblauwe regering.
Eigenlijk was dit opgelegd door de Europese Commissie. Maar bon, we wijken af.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 dec 2018 15:35

Vandaar ook de massa's faillissementen.

.
Dit weet nog niemand want deze wet is nog maar pas invoege sinds 1/09/2018.

En 5 jaar geleden hadden we al record van faillissementen !

Maar je heeft wel een punt, als men zelfstandig word men wel degelijk beter eens een GOEDE cursus bedrijfsbeheer volgen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#14 , 27 dec 2018 20:53

Leverancier is correct. De koerierdienst of de post welke het pakje afleverde gaat in de fout.
Zij moeten de douaneformaliteiten vervullen bij invoer. - € 22.00 = geen BTW
Tussen € 22.00 - € 150.00 = BTW Boven de €150.00 = BTW en invoerrechten + kosten kosten douaneformaliteiten.
De bezorgdienst moet u die kosten aanrekenen bij afgifte pakket.

Zoals ik kan lezen heeft u het pakket reeds ontvangen zonder dat de koeriersdienst de nodige formaliteiten heeft vervuld.
Als u moest weten hoeveel mensen er pakjes ontvangen zonder die wettelijke bepalingen ( vandaar mij vorige reactie ).
Heb je al veel software in een pakje weten steken?

Dit gaat via internet
Misschien dat hij nog met van die floppy disks werkt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 28 dec 2018 09:43

of met ponskaarten

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”