Rekening courant / BTW

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

Rekening courant / BTW

#1 , 11 dec 2018 11:35

Hallo,

Ik had graag jullie mening gekend over het volgende. Onderneming A betaalt een aantal facturen voor onderneming B. De facturen horen toe aan onderneming B en zijn ook geboekt bij deze entiteit. A heeft de facturen dus voorgefinancierd.

A wil haar gelden recupereren en maakt een factuur op ten belope van het bedrag + BTW en reikt uit aan B.

De btw-administratie verwerpt de aftrek bij B en zegt dat het gaat over een belastingvrije transactie. Klopt dit?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 11 dec 2018 11:44

Klopt, heel het verhaal zit fout. Ofwel factureer je correct door, ofwel boek je via RC A/B.

Uiteraard kan A de factuur nu crediteren en de betaalde btw terugvragen.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 11 dec 2018 12:08

Lijkt mij een rare manier van werken. Waarom niet gewoon A en B elk hun eigen facturen laten betalen, en doorfactureren?

Reclame

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

#4 , 11 dec 2018 12:20

Dat is inderdaad het uitgangspunt. A is de managementvenn. van B en heeft (om B te helpen) een aantal facturen betaald voor B. Deze bedragen werden bij A geboekt op een RC. Deze 'lening' terugvorderen is dus zonder BTW, dat was het misverstand.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2018 13:41

Dit is typisch voor die sector. Lijkt heel veel op … Btw administratie is hier heel mild. En wat te denkt de fiscus hierover ? Bedoeling van B de facturen tweemaal als onkosten inbrengen ?
Helemaal niet koosjer.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 12 dec 2018 08:55

Meest correcte werkwijze zou zijn dat managementvennootschap A een overschrijving doet naar B van een bepaalde som, en dat B zelf de betalingen boekt. De som van A komt dan inderdaad in RC bij beide vennootschappen. Bij de ene in passief, bij de andere in actief. En deze kunnen wanneer gewenst (en wanneer mogelijk) gewoon aangezuiverd worden door terugstorting.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 dec 2018 11:11

Lees punt # 5
Als ervaren rat weet ik wat de bedoeling van zulke contstructies is. Is geen enkele manier om deze handelswijze correct te verklaren. B ontvangt facturen van leveranciers, laat B ze dan betalen.
B heeft geen verplictingen aan A.

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

#8 , 13 dec 2018 09:06

Beste,

Iedereen bedankt voor de reactie. @fatherb, u uit heel wat vermoedens? Waarop baseert u zich? U hoeft zich niet uit te spreken over de opportuniteit van de transacties. Dat was niet de vraag. Wat is er trouwens mis met een lening van A aan B? Zolang dit correct in de boekhouding geboekt staat, is er geen probleem.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 dec 2018 10:33

U stelt vragen op dit forum en vraagt om raad. Leden beantwoorden ter goeder trouw uw vragen. Dan uit u kritiek op een antwoord. Ik denk dat alle beantwoorders in hun reactie enige twijfels hebben. Dat moet kunnen anders moet men geen raad of vragen stellen op een openbaar forum.
Bovendien heeft B nu 2 facturen in de boekhouding staan. 1 aan zijn leverancier, en 1 aan A; welke langs de RC zal betaald worden en wat met de eerste factuur ? A betaalt facturen die niet in zijn boekhouding staan.
De wijze van Basejumper is de meest correcte. En dan de reden waarom A facturen van B betaald ?
Is interne koek natuurlijk, maar dat zijn zaken die externe mensen opmerken.
Zulke vragen kunnen niet duidelijk beantwoord worden indien men moet afgaan op beperkte gegevens.

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 13 dec 2018 13:01

Ik vind het op zijn minst een zeer vreemde constructie, maar ik ga altijd uit van de goede intenties van de vraagstellers. De Fiscus moet dat trouwens ook doen (en je kan dat zien aan de boete, 200% of verlaagd). Dus laten we het houden op dat TS onbewust een serieuze fout heeft gemaakt.

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

#11 , 14 dec 2018 09:07

Dank voor alle feedback.
De enige onduidelijkheid die ik had, was hoe A het geld kon terugvorderen van B. Dit blijkt dus gewoon te zijn door een afboeking op de RC en niet middels een factuur.
Overleg met de administratie is afgerond en alles opgelost.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”