Voorafbetaling belasting (aankoop lichte vracht)

Chocotof
Topic Starter
Berichten: 22

Voorafbetaling belasting (aankoop lichte vracht)

#1 , 10 dec 2018 22:57

Ik heb sinds deze avond een mail gekregen van de boekhouder (ik heb een eenmanszaak) met de melding om een voorafbetaling uit te voeren van 1500 Euro omdat er bij het tussentijdse resultaat van 2018 een geraamde winst is van net geen 13 000 Euro.

Ik was al sowieso van plan om volgende maand in januari tijdens het autosalon een bestelwagen (lichte vracht) aan te kopen,
doe ik er goed aan om de aankoop te vervroegen en deze reeds nog in december van dit jaar aan te kopen en zo dus minder belastingen te moeten betalen?

Of is het interessanter om deze alsnog aan te kopen in januari aangezien deze dan bouwjaar 2019 heeft en dus een hogere cataloguswaarde indien ik hem later terug zou doorverkopen? (+eventuele saloncondities).

ps: Ik verwacht door reisplannen in 2019 minder te verdienen, dit zal naar belastingen toe wat gelijkaardig liggen als inkomstenjaar 2017 en waar ik dus niets diende te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 dec 2018 10:11

Ik zou zo iets eerst met mijn boekhouder bespreken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2018 10:23

Proficiat als één man zaak 13000€ winst per jaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Chocotof
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 11 dec 2018 12:19

Ik zou zo iets eerst met mijn boekhouder bespreken.
Ging ik ook doen indien ik hier geen sluitend antwoord kreeg, helaas is het iemand die al snel zijn uurtarief doorrekent hiervoor.
Wat niet wilt zeggen dat hij voor niets moet werken uiteraard maar ik denk dat dit zo'n vraag is waarvan hij niet veel van zijn tijd eraan verspild..
In de toekomst ga ik dan ook waarschijnelijk opzoek naar een andere boekhouder.
Proficiat als één man zaak 13000€ winst per jaar !
Bedoel je dit sarcastisch? Want dit is toch aan de lage kant?..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2018 15:25

Proficiat als één man zaak 13000€ winst per jaar !
Bedoel je dit sarcastisch? Want dit is toch aan de lage kant?.

.
De laatste jaar heb ik zoveel jaarrekeningen en boekhoudingen gezien uit de horeca, en ja als je één ziet die niet met verlies werkte (officieel) dan hoorde ik het donderen !! :lol: :lol: :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#6 , 12 dec 2018 08:52

Chocotof,,

Een aankoop in december zal niet veel meer opleveren. Sinds een paar jaar gebeurt de afschrijving niet op kalenderjaarbasis maar op maandbasis. Voorheen kon je 1/5 van je aankoop onmiddellijk afschrijven. Nu wordt dat slechts 1/60 (5 jaar per maand omgedeeld) gezien maar 1 maand in 2018 gebruikt.
Via leasing kan je nog iets meer kosten genereren. je kan daar opteren voor een eerste 'hogere huur' die je onmiddellijk in kosten kan boeken.
Er zijn echter nog andere mogelijkheden (bvb Vrij aanvullend pensioen zelfstandige)
Inderdaad even te bekijken met boekhouder of met een adviseur ondernemingen van een degelijke bank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”