Aanslagbiljet 2018

avbc
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Aanslagbiljet 2018

#1 , 03 dec 2018 10:28

Ik had het kunnen denken. Het zijn volgend jaar verkiezingen.
Belastingaangifte ingediend begin mei 2018. Was bij de eersten.

Tot op heden nog altijd geen aanslagbiljet ontvangen. Ik moet terugkrijgen. Aangifte is ieder jaar hetzelfde.

Dan hoor je in het nieuws dat er door een klacht "speciale" berekeningen moeten verwerkt worden voor alle mensen met kinderen ten laste.
Werken ze bij de belastingen nog met een telraam? Moderne computers kunnen die berekeningen (ze spreken over 600.000 gevallen) toch heel snel verwerken. Zelfs op een dag.

Maar ja, ze houden ons toch graag aan het lijntje en verplaatsen zo de terug te betalen bedragen naar de begroting van volgend jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 03 dec 2018 10:34

ook ik hoor bij de gelukkigen.

Hoe dan ook, ze hebben wettelijk tijd tot 30/06 dus wettelijk gezien is er geen probleem.

hopelljk denken alle gezinnen die nu langer moeten wachten op hun geld, er in mei 2019 ook nog eens aan en stemmen ze niet meer voor de kracht van verandering.....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2018 10:34

Belastingaangifte ingediend begin mei 2018. Was bij de eersten.
Idem hier. Ook ingediend de eerste week dat het mogelijk was.
Tot op heden nog altijd geen aanslagbiljet ontvangen. Ik moet terugkrijgen. Aangifte is ieder jaar hetzelfde.
Hier ook, maar aanslagbiljet wel al maanden geleden gekregen en het bedrag dat ik moest terugkrijgen is eind november teruggestort.
Dan hoor je in het nieuws dat er door een klacht "speciale" berekeningen moeten verwerkt worden voor alle mensen met kinderen ten laste.
Ik dacht dat dit maar vanaf volgende belastingsaangifte voor vertragingen ging zorgen, maar dat alle huidige aangiften gewoon verwerkt werden...
Werken ze bij de belastingen nog met een telraam? Moderne computers kunnen die berekeningen (ze spreken over 600.000 gevallen) toch heel snel verwerken. Zelfs op een dag.
Een computer kan héél erg snel rekenen, ja, maar de formules en regels die de computer moet gebruiken, moeten wel nog altijd geprogrammeerd worden door mensen. En daar zal het schoentje wringen...
Maar ja, ze houden ons toch graag aan het lijntje en verplaatsen zo de terug te betalen bedragen naar de begroting van volgend jaar.
Da's een vrij populistische uitspraak, die voor mij in ieder geval niet geldt, en ik heb ook twee kinderen tenlaste, waarbij ééntje recht heeft op verhoogd kindergeld, dus geen "standaard berekening".

Ik denk dat je gewoon pech hebt. Had je ook nog een juridische vraag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2018 10:35

hopelljk denken alle gezinnen die nu langer moeten wachten op hun geld, er in mei 2019 ook nog eens aan en stemmen ze niet meer voor de kracht van verandering.....
Politics.be? :roll: :roll: :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 03 dec 2018 11:53

De populistische zever mag inderdaad achterwege blijven.

Het probleem is als ik mij goed herinner een rechtszaak waardoor de Fiscus een nieuwe berekeningsmethode moet overwegen. Aangezien ze steeds het meest voordelige voor de burger moeten gebruiken, moeten alle berekeningen overgedaan worden en opnieuw nagekeken naar wat het voordeligste is. Niet meer dan logisch dat dit voor vertraging zorgt.

Ikzelf heb al een serieus bedrag teruggekregen (via andere aftrekposten), dus het is zeker niet van slechte wil.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2018 11:58

Was die herberekening ook al voor dit jaar? Want normaal zit ik ook in de "doelgroep" (ook kinderen ten laste), maar ik heb mijn aanslagbiljet op ongeveer hetzelfde tijdstip gekregen dan alle andere jaren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 03 dec 2018 19:19

Ik heb ook vorige week mijn belastingen terug getrokken. Het is niet omdat je bij de eersten je aangifte indient, dat je ook bij de eersten bent om te verrekenen.
Men heeft idd tijd tot 30/6 om uw aangifte te verwerken en uw aanslagbiljet te versturen. Maar door de nieuwe procedures als Tax-on-web en de vooraf ingevulde voorstellen, kan men vroeger beginnen aan de afrekeningen en heeft men ook in principe vroeger gedaan.

Het voordeel van een vroege aangifte via ToW vervalt, als de papieren documenten ingescand zijn. Het is de computer die bepaalt welk volgend dossier zal behandeld worden, niet de ambtenaar.

Dus al dat gezwets over achterhouden, doorschuiven naar volgend jaar,.... , slaat nergens op.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#9 , 03 dec 2018 19:42

Men heeft tijd tot 30/6/2019 inderdaad, dat is nog 7 maanden.
Mijn partner heeft zijn terug te krijgen bedrag al lang gehad. Ik zelf moet een veelvoud daarvan betalen, maar heb nog geen aanslag gehad.
Dus dat je snel moet betalen en laat terugkrijgt is inderdaad populistische toogpraat.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

crillaerts
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 dec 2018 13:25

Een juridisch vraagje: ik heb vandaag mijn aanslagbiljet gekregen waarbij mijn kinderen ten laste voor de eerste keer bij mijn echtgenote staan (zij verdient heel wat minder dan ik door deeltijds werk).
Als ik een vergelijking maak met de 'oude' manier van berekenen, levert deze nieuwe manier van berekenen me een voordeel op van ruim 10% (enkele honderden euro's).
Meteen bedenk ik me dat ik dan mogelijk de vorige jaren benadeeld geweest ben, aangezien onze financiële situatie ongeveer hetzelfde is gebleven. Bovendien had ik tot 2017 3 kinderen ten laste tegenover 1 nu.

De vraag; aangezien je tot 5 jaar terug bezwaar kan maken tegen je berekening: maakt de rechtspraak het mogelijk om mijn belasting voor die periode te laten herberekenen tot mijn meest voordelige situatie ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 dec 2018 13:34

U beslist toch zelf bij wie de kinderen ten laste staan, niet? Dit heeft de overheid niet voor jou beslist. Dus zij maken hier geen fout in. Ik betwijfel dat dit een reden voor herberekening kan zijn. Ten slotte: het feit dat kinderen bij jou of iemand anders ten laste staat, kan ook voordelen / gevolgen van niet-fiscale aard met zich meebrengen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

crillaerts
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 dec 2018 14:15

Dacht ik ook, maar naar aanleiding van de rechtszaak (https://www.demorgen.be/binnenland/bijn ... -be7a3713/) is de fiscus nu verplicht om de voordeligste oplossing te kiezen, zelfs al kies je zelf iets anders.

Ik laat al jaren de kinderen ten laste op mijn loon berekenen. Het is dus het eerste jaar dat dit door de fiscus gewijzigd wordt. Dus graag juridisch advies.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 dec 2018 14:47

Maar dat gaat over berekeningen die de fiscus doet, eens alles reeds ingevuld is op de belastingsbrief (en ook op basis van die ingevulde gegevens).

Waar jij over spreekt is wat ingevuld was op de belastingsbrief, eerst wijzigen, om daarna een herberekening te vragen. Dat is iets helemaal anders.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

crillaerts
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 dec 2018 14:59

Ik denk het niet: de fiscus bepaalde tot nu toe dat de kinderen ten laste automatisch via de meest verdienende huwelijkspartner berekend worden, ik kon en kan dit niet aangeven op mijn belastingaangifte zelf (ik kan enkel aangeven hoeveel kinderen er ten laste zijn, niet bij wie deze moeten verrekend worden)
Maar dat is niet altijd het meest voordelige. Sinds dit jaar moet de fiscus steeds de meest voordelige berekening toepassen, wat men vroeger niet deed, waardoor ik -mogelijk- elk jaar nadeel leed. Als er sprake is van een fout, zit de fout bij de fiscus, niet bij mij.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 dec 2018 15:44

Als ik het goed begrijp is uw vraag dus: de (her)berekening die de fiscus vanaf dit jaar invoert, kan ik eisen dat ze dit ook voor vorige jaren doen? Neen, op dit moment niet. Je kan proberen naar de rechtbank stappen om dit te eisen, maar of je veel succes gaat hebben?

Om héél zeker te zijn, moet je uw lokaal belastingskantoor bellen. Zij gaan perfect kunnen zeggen wat kan en niet kan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”