Gevolgen voor de belastingen

Vee1973
Topic Starter
Berichten: 23

Gevolgen voor de belastingen

#1 , 29 nov 2018 11:42

Geachte,

Ik ben 45 jaar, als chronisch zieke (reuma patient) ontvang ik een invaliditeitsvergoeding. Ik ben momenteel wettelijk samenwonend met mijn partner, we hebben samen 1 kind. Onze relatie is wegens mijn achteruitgaande gezondheidstoestand al enkele jaren niet goed meer. We overwegen een punt te zetten achter onze relatie van bijna 20jaar. Een optie zou zijn dat ik mag komen inwonen bij mijn ouders. Dit houdt in dat er dus een domicilie-aanpassing zou gebeuren. Mijn man zou mij niet langer ten laste hebben, wel nog onze zoon, die bij hem gedomicilieerd blijft.
Mijn partner vraagt zich nu af wat hierbij de gevolgen zullen zijn voor hem betreffende de belastingen. Zal hij door mijn domicilie-wijziging meer belastingen moeten betalen?

Graag raad aub.
Vriendelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 nov 2018 19:15

Sinds zo'n jaar wordt iedere partner afzonderlijk belast, na de afschaffing van de cumul. Dat betekent dat de belastingen voor elk afzonderlijk worden berekend en dat daarna een gezamenlijke aanslag wordt vastgesteld. Dus de basisbelasting wijzigt voor geen van beide.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 29 nov 2018 20:44

De boete is maximaal 10% van de ontdoken belasting bij een eerste inbreuk. En als je "ter goeder trouw" was dan kan men stellen dat er geen boete zou zijn.

Het teveel aan belasting dat je zo terug getrokken hebt zal je wel moeten terugbetalen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 30 nov 2018 20:33

Verbetering : het is sinds zo'n 15 jaar dat de cumul - het samentellen van de inkomsten der partners - is afgeschaft. U dient wel het wettelijk samenwonen stop te zetten.

U kan nu nog geen boete moeten betalen, voor iets dat u van plan bent te doen . En dat kan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vee1973
Topic Starter
Berichten: 23

#5 , 03 dec 2018 16:59

Hartelijk dank, Wanton!

Mvg,
Vee

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”