BTW controle

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

BTW controle

#1 , 26 nov 2018 15:38

Hallo,

Ik heb een vraag over de btw-administratie tijdens een controle:

- mogen zij de opportuniteit van een factuur in twijfel trekken? Bijvoorbeeld bestuurdersvergoedingen of managementvergoedingen die zij te hoog vinden...

- rooster 62 >> minderwaarde - oninbare vordering - btw recuperatie. Administratie zegt dat er altijd een creditnota moet worden uitgereikt. Klopt dit? De medecontractant is niet failliet, maar zal ook niet betalen. Ik wil de btw recupereren op basis van finaal oninbaar, maar zonder uitreiking van een CN. Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 26 nov 2018 15:47

Hallo,

Ik heb een vraag over de btw-administratie tijdens een controle:

- mogen zij de opportuniteit van een factuur in twijfel trekken? Bijvoorbeeld bestuurdersvergoedingen of managementvergoedingen die zij te hoog vinden...

- rooster 62 >> minderwaarde - oninbare vordering - btw recuperatie. Administratie zegt dat er altijd een creditnota moet worden uitgereikt. Klopt dit? De medecontractant is niet failliet, maar zal ook niet betalen. Ik wil de btw recupereren op basis van finaal oninbaar, maar zonder uitreiking van een CN. Kan dit?
- De prestaties moeten overeenkomen met wat gefactureerd wordt. Daar kan dus een interpretatieverschil ontstaan, moeilijk te beoordelen vanop afstand.

- Dat klopt, voor de btw is een factuur pas oninbaar na faling of rechterlijke uitspraak. De btw mocht dus niet teruggevraagd worden via R62.

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

#3 , 26 nov 2018 15:51

Dankjewel voor de snelle reactie.

Daar zit inderdaad het twistpuntje....ik heb een vonnis. Onze vordering werd onontvankelijk verklaard. Wij hebben dus alles gedaan wat redelijk was om de vordering te innen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 26 nov 2018 15:56

Een onontvankelijke vordering is nog geen vonnis. Waarom werd deze onontvankelijk verklaard?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”