Controle belastingen: ten laste ouders

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Controle belastingen: ten laste ouders

#1 , 26 nov 2018 13:27

Beste,

Ik heb onlangs een brief gehad van de belastingsdienst om te controleren of m'n kind ten laste was of niet voor de aanslagjaar 2018, inkomstjaar 2017.
De vraag was:
Op uw aangifte vermeld u 1 kind ten laste.
Gelieve de naam van het kind mee te delen alsook een kopie van de arbeidsovereenkomsten 2017 indien het kind tewerkgesteld was in 2017.

Mijn kind was student, ingeschreven op Hogeschool Gent. Is nu afgestudeerd.
M'n kind werkte als jobstudent en verdiende volgens fiscale attesten:
Tempo team: 3.465,51 euro
Randstad: 3.378,50 euro
Totaal verdienste: 6844,01 euro in 2017

Elk jaar laat ik mijn belastingen invullen in de belastingsdienst van Dendermonde. Hierbij vul ik het dus niet zelf in, maar iemand van de belastingen.

Na een mail met de controleur van de belastingen kreeg ik deze mail:
Een kind mag maximum een bedrag van € 3.200,00 aan bestaansmiddelen hebben om fiscaal ten laste te kunnen zijn.

Indien het tewerkgesteld is met een studentencontract, is er wel een vrijstelling voorzien van € 2.660,00.

Gelieve dus een kopie van het studentencontract(en) over te maken zodat ik kan uitmaken of het kind al dan niet ten laste kan worden genomen.

U mag deze documenten per mail overmaken.
Vervolgens stuurde ik de studentencontracten maar kreeg ik als antwoord:
Ik heb niet de inschrijvingsattesten Hogeschool Gent nodig, maar wel een kopie van de arbeidsovereenkomst(en).
Moet ik nu mijn eigen arbeidsovereenkomsten sturen, of de fiscale fiches van mijn zoon?

In 2016 was mijn zoon niet te laste omdat hij veel verdiend had, ook bij de belastingsdienst laten invullen.
Heb ik recht om hem te houden als last, of is er iets verkeerd gelopen?
Kan ik vervolgens een zwaar boete ontvangen of niet?

Zover ik weet heb je recht om tot 5 jaar na belastingaangifte iets te wijzigen dat niet correct is uitgevoerd.

Alvast bedankt
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 nov 2018 14:27

Om uw kind ten laste te hebben mag hij inkomsten hebben van netto 3200 €. Dit is na aftrek van 20 % kosten. Dus hij kan 4000 € verdienen. Als u alleenstaande ouder bent, is dat resp. 4620 € en 5775 €.
Tellen niet mee in dit bedrag : 2660 € inkomsten mits studenten-werkovereenkomst.

Tenzij u alleenstaande ouder bent, zit uw kind steeds boven dit bedrag en is hij niet meer ten laste. Neem alleszins eens contact met Tempo en Randstad. Uitzendkantoren weten zeer goed hoe één en ander in mekaar zit. Maar die twee weten niet van mekaar hoe het dossier van uw kind loopt.

Ik twijfel dus aan een positieve oplossing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”