Werken in Frankrijk

NielsS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werken in Frankrijk

#1 , 21 nov 2018 07:54

Mijn werk heeft mij aangeboden om vanaf juni 2019 voltijds (dus >183dagen) in Frankrijk (Parijs) te gaan werken. Ik zou daarbij 'transfereren' van de Belgische naar de Franse payroll. Ik zou bijgevolg ook iets huren in Parijs. Tegelijkertijd heb ik sinds 2 jaar een eigendom in België waarvoor ik woonbonus ontvang en dat ik niet zal verhuren (om maandelijks toch nog minstens één lang weekend naar België terug te keren.

Gezien ik full-time in Frankrijk zal werken, ga ik er vanuit dat ik inkomensbelasting in Frankrijk zal betalen.
Maar als ik officieel in BE blijf wonen, betaal ik mijn personenbelasting dan in BE? En kan ik bijgevolg ook blijven genieten van de woonbonus hier in BE?
Ik ga er ook vanuit dat BE en FR een verdrag hebben afgesloten zodat ik geen dubbele belastingen betaal?
Slotvraag: Welke stappen dien ik te nemen om te zorgen dat belastingstechnisch alles oké verloopt? Moet ik mijn situatie doorgeven aan fiscus?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 nov 2018 14:07

Uw beroepsinkomsten worden in F belast.
Indien u geen andere inkomsten in B hebt betaalt u hier geen belastingen.
In dat geval kunt u ook geen korting krijgen wegens woonbonus.
Dit is het nadeel van geen B inkomen te hebben alhoewel men hier is gedomicilieerd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathieu Rutten

#3 , 22 nov 2018 16:36

Beste,

Op het vlak van onderwerping sociale zekerheid is het belangrijk om na te gaan of het hier al dan niet om detachering gaat. Voor wat belastingen betreft, raad ik u aan om uw vraag voor te leggen aan Belintax. Indien u in België woont en belast wordt in Frankrijk, is er mijn inzien wel nog gemeentebelasting in België verschuldigd. Ook dit kan u navragen bij Belintax. Ook kan u eventueel contact opnemen met een kantoor als b.v. interfisc. Veel succes "leven als God in Frankrijk"......

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 22 nov 2018 16:53

Inderdaad gemeentebelasting indien van toepassing, maar daar kan TS zijn voordeel van de woonbonus niet uithalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”