Bijberoep & btw 'visitatie'

lorelai18
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bijberoep & btw 'visitatie'

#1 , 3 maand 3 weken geleden (19 nov 2018 20:36)

Naar aanleiding van een bepaald niet financieel dispuut met een medewerker van een btw kantoor (letterlijk illegale actie) werd een klacht ingediend. Als tegenreactie heeft de verantwoordelijke voor de persoon tegen wie een klacht werd ingediend een aangetekend schrijven gezonden waarin hij een onderzoek naar de activiteiten in bijberoep heeft bevolen. De aangevoerde argumentatie bevat voor hem een aantal weerlegbare onwaarheden (maar das een andere discussie). De aankondiging van visitatie werd aangetekend gedaan. Er werd een tijdstip (midden op de dag) op gezet, waarop de controle ter plekke ging gebeuren. De activiteiten in bijberoep gebeuren niet tijdens werkdagen (wegens fulltime hoofdberoep). Kan een controle door de BTW worden afgedwongen op een eenzijdig door hen bepaald tijdstip (het aangetekend schrijven bevatte de vermelding dat bij afwezigheid een boete van 5000 EUR zou worden aangerekend). De controle zelf begon zo ongeveer met... de vermelding van het feit dat de persoon tegen wie klacht werd ingediend een zeer redelijk persoon was... Over de aard van de controle: er werden documenten gevraagd waarover ze al beschikten, en er werd info gevraagd die ze al schriftelijk hadden gekregen. Het nut was noppes, het ging ergens tussen vermoedelijk en duidelijk om het maken van het statement... Het gaat niet over een financieel dispuut, en er is ook geen mogelijke discussie hierrond mogelijk (vrij eenvoudige & zwart-wit situatie)

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Niet direct geholpen op het forum? Kijk even op Jureca.be voor snel en betaalbaar juridisch advies. of bel gratis onze helpdesk (09/32.00.065) voor een eerste antwoord op uw vraag.
LeenW
Berichten: 7929

#2 , 3 maand 3 weken geleden (19 nov 2018 21:08)

Een btw controleur kan ten allen tijden de beroepslokalen controleren, daar is zelfs geen afspraak voor nodig.

Als ze een tijdstip geven en u kan op dat moment niet, kunt u enkele redelijke alternatieven voorstellen. Dus geen weekend of avonden of een datum 4 weken verder.

lorelai18
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 3 maand 3 weken geleden (19 nov 2018 21:34)

En wat met bijberoep waar je geen echt beroepslokaal hebt maar diensten bij klanten zelf levert? Er kan toch ook niet geëist worden dat je je hoofdberoep hypothekeert omdat zij op een welbepaald moment willen komen?

Reclame

LeenW
Berichten: 7929

#4 , 3 maand 3 weken geleden (19 nov 2018 21:40)

Er zal altijd iets moeten zijn, waar doet u uw administratie anders?

Redelijkheid is de sleutel hier, er gaat van u verwacht worden dat u tijd maakt voor de controle, u kunt zich niet verschuilen achter uw andere job. Anderzijds moet de controleur ook openstaan voor alternatieve voorstellen als u op een bepaalde dag echt geen verlof kunt pakken.

Neem dus zelf initiatief en stel enkele andere momenten voor (opnieuw, binnen de kantooruren). Als er dan toch een boete volgt en het komt voor de rechtbank, kunt u aantonen dat u zelf het nodige hebt gedaan om toch de controle te kunnen laten doorgaan.

Fortuin
Berichten: 892

#5 , 3 maand 3 weken geleden (19 nov 2018 22:04)

Heb je een boekhouder? Vaak gaan controles door bij hen op kantoor.. alle documenten zijn daar aanwezig en dat is makkelijker werken. Dat is doorgaans ook de meest voor de hand liggende plek voor een controle van een kleine zelfstandige.

lorelai18
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 3 maand 3 weken geleden (25 nov 2018 13:02)

het bizarre is:
- ze beschikken reeds over alle documenten (al ervoor digitaal bezorgd, aantoonbaar), maar vragen gewoon opnieuw naar deze documenten. Mag dit?
- op email nav hun aankondiging via aangetekend schrijven werd niet gereageerd. Tijdens controle werd verwezen naar de klacht die ingediend werd, en werd door persoon aangehaald dat hij geen tijd heeft om emails te lezen of er op te reageren
- hij kwam met documenten af die niet klopten, geen verband hielden, om dan zelf tot conclusie te komen dat ze geen verband hielden
- op vraag naar reden en aanleiding, en dat afschrift gevraagd werd van de opdracht & reden weigerde hij in te gaan (had daar geen zaken mee). Wet openbaarheid van bestuur stelt andere zaken. Dito voor AVG (geen rechtsvorm).
Wil daar één piepo ff een statement maken. Tips om dit soort rotte appels aan te pakken zijn welkom... Ik laat me niet intimideren, afdreigen, of bedreigen door aangetekende brieven die haaks staan op wat de wetgeving voorschrijft (ga niet publiek in op details, maar dat is aantoonbaar zo)
Werk met boekhouder voor advies. Had me dit ook voorgesteld dat hij dit wilde doen. Maak <10 facturen per jaar, zijn geen 5 facturen voor kosten per jaar.
Optelsommetje van diensten & recurrente abonnementen. Vrij eenvoudig allemaal, dus kostprijs boekhouder niet altijd in verhouding (optellen enzo lukt nog wel zelf). Boekhouder heeft ook wel betere zaken te doen dan fritz & freddy van de fiscus entertainen...

bosprocureur
Berichten: 3615

#7 , 3 maand 3 weken geleden (25 nov 2018 13:15)

.
Vrij eenvoudig allemaal, dus kostprijs boekhouder niet altijd in verhouding (optellen en zo lukt nog wel zelf). Boekhouder heeft ook wel betere zaken te doen dan fritz & freddy van de fiscus entertainen...

Dat is dan uw keuze. Ofwel investeert u in de tijd van de boekhouder, ofwel wast u dit varkentje gewoon zelf. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het een hele persoonlijke kwestie wordt tussen u en die "piepo's " van de administratie, en dan is het wel zo verstandig om een derde, neutrale partij in te schakelen.

Houdt u ons op de hoogte ?

mava105
Berichten: 16949
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 3 maand 3 weken geleden (25 nov 2018 16:55)

- ze beschikken reeds over alle documenten (al ervoor digitaal bezorgd, aantoonbaar), maar vragen gewoon opnieuw naar deze documenten. .
Met ze bedoel je waarschijnlijk de fiscus. Maar daar zijn veel diverse diensten en werken veel mensen.
Mogelijks wil een andere dienst die documenten nu zien, en daarom vragen ze ze opnieuw op. Hiertegen gaan dwarsliggen zal uw dossier niet op de goede weg zetten en nog grondigere en diepgaandere controles veroorzaken. Meewerken dus .

jef007
Berichten: 1133

#9 , 3 maand 3 weken geleden (25 nov 2018 19:50)

piepo's, rotte appels en" frits en freddy" :: bedoelt u daar mee ambtenaren van FOD Financien?
indien ja, dan zegt dit veeeeel over uw niveau!

Fortuin
Berichten: 892

#10 , 3 maand 3 weken geleden (25 nov 2018 21:19)

Lever alle stukken aan, laat ze controleren wat ze willen controleren, en wacht tot je (misschien) een extra taxatie ontvangt. Vervolgens dien je een bezwaarschrift in, en daar zal een andere ambtenaar de situatie bekijken. (En desnoods ontheffingen verlenen en boetes kwijtschelden indien er foute zaken gebeurd zijn -- persoonlijk al een aantal keer voorgehad dus zeker niets om je zorgen over te maken)

De standaard controleambtenaren zijn niet allemaal even goed onderbouwd, dat klopt. Maar dan krijg je daar later wel ontheffingen voor.

LeenW
Berichten: 7929

#11 , 3 maand 3 weken geleden (25 nov 2018 21:28)

Dat "dispuut" staat ook los van de controle. Het is niet omdat er daar iets verkeerd gebeurd is, dat de controle (en eventueel bijhorende boete) automatisch ongeldig wordt.

Jackrussell
Berichten: 702

#12 , 3 maand 2 weken geleden (02 dec 2018 11:24)

Zo'n boekhouder maakt wel tijd voor een controle hoor.

Je kunt twee dingen doen:

- of je maakt het ze zo moeilijk mogelijk om te komen tot een afspraak voor een controle. Gevolg is een boete.
- of je werkt 'n beetje mee. Dan krijg je 'n boete voor wat niet in orde is en geen boete voor wat wel in orde is.

En niet mee eens, dan kun je achteraf nog wel bezwaar maken.

Ook in bijberoep kun je toch wel 'n middag vrij nemen voor controle of desnoods tijdens 'n middag dat je telewerkt o.i.d.?

Mensen die wild om zich heen slaan en alles beter denken te weten, komen er meestal niet best vanaf.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”