aankoop eerste appartement & huur tweede appartement

Johnny84
Topic Starter
Berichten: 2

aankoop eerste appartement & huur tweede appartement

#1 , 09 apr 2008 11:10

Geachte,

Graag ontvang ik wat meer informatie over de volgende situatie. Ik ben zelfstandige.

Onlangs heb ik een appartement gekocht. Ik ben van plan om daar in te gaan wonen, dus ik kan dan van de fiscale woonbonus genieten. Ik heb echter een beetje bang van het lange pendelen naar mijn werk. Stel nu dat ik dat pendelen beu word (3u per dag), en besluit om een appartement kortbij mijn werk te huren. Mijn gekochte appartement zou ik dan verhuren. Wat voor (fiscale) gevolgen heeft dat dan?

Mijn financiële redenering is als volgt:
- maandelijkse aflossing lening voor aankoop eerste appartement = 900 €
- normale huuropbrengst van dat eerste appartement zou een 700 € moeten zijn.
- maandelijkse huur voor tweede appartement bij werk = 600 €

conclusie:
situatie 1: ik blijf in gekocht appartement wonen, en betaal 900 €
situatie 2: ik verhuur gekocht app en ga in gehuurd app wonen, en betaal slechts 800 € (900 € - 700 € huuropbrengst = 200 zelf nog bijleggen, plus 600 huur betalen voor 2e appartement)

dus situatie 2 lijkt goedkoper dan situatie 1, terwijl ik dan een app huur en een app koop! maar hoe zit dat fiscaal? Ik kan mij moeilijk inbeelden dat er geen addertje onder het gras zit: kan ik in situatie 2 mijn lening voor gekocht app nog aftrekken (woonbonus gaat dan niet meer, maar iets anders misschien?), en kan ik huur voor appartement kortbij werk ook aftrekken als beroepskost?

U kan mij misschien een ander voorstel geven, om dit fiscaal te optimaliseren.

hartelijk dank!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding