Belastingen - kinderen ten laste

Ikses
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Belastingen - kinderen ten laste

#1 , 13 nov 2018 21:08

Klein vraagje, misschien kort door de bocht maar het gaat erover of het principe correct is of niet.

Situatie; feitelijk samenwonend, twee kinderen. Kinderen staan bij mij ten laste.

Aangezien ik en mijn partner met aparte rekeningen werken geef ik de helft van het belastingvoordeel terug.

Belastingaftrek is 3900euro voor twee kinderen ten laste, dus indien dit in de hoogste schijf valt is het reële belastingvoordeel +/- 1950euro voor mij. Ik stort dus de helft door aan mijn partner als we het voordeel in twee willen verdelen.

right?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 14 nov 2018 15:40

De som voor kinderen ten laste is geen belastingaftrek, het is een belastingvrije som, bovenop de som van ongeveer 7000 euro die iedereen krijgt. Het is een bedrag waarop geen belasting wordt betaald.
Het is dus niet van belang in welke schijf je valt, het voordeel is voor iedereen met twee kinderen ten laste hetzelfde.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Ikses
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 nov 2018 21:39

Jaja, ok, maar de berekening houdt dus steek?

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 15 nov 2018 09:26

Jaja, ok, maar de berekening houdt dus steek?
Nee, het belastingvoordeel is niet 1950 euro.

Als je netto belastbaar inkomen hoger is dan 27.330 euro is je voordeel bij 2 kinderen ten laste en als alleenstaande ouder (want feitelijk samenwonend) 1.469 euro.
Dit zijn de cijfers voor aanslagjaar 2018, van de belastingen die je invulde in juni dus.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”