Appartement verhuren aan ouders

appverh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Appartement verhuren aan ouders

#1 , 23 okt 2018 15:49

Enkele jaren geleden heb ik een appartement gekocht in mijn geboortedorp om zelf in te wonen. We zijn nu ruim 2 jaar later en ik heb ondertussen een vriendin en we zijn van plan om samen een huisje te huren voor ons en haar zoontje. Mijn vriendin is afkomstig vanuit een hele andere regio (+-100km van mijn geboortedorp) en omwille van haar zoontje en de regeling over hem met haar ex-man, zoeken we dus iets in haar regio en zouden we ook wettelijk gaan samenwonen.

Mijn ouders huren al een tijdje een appartement in de buurt, maar nu vraag ik me af wat de gevolgen zijn voor mij als ik mijn appartement verhuur aan mijn ouders. Ga ik belast worden op deze huurinkomsten of niet? Zijn er andere opties om mijn ouders te laten inwonen in mijn appartement terwijl ze me enkel mijn lening en gemeenschappelijke kosten terugbetalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 23 okt 2018 17:01

Beste

Als u uw appartement particulier verhuurt (ongeacht aan wie) wordt u niet belast op de huurinkomsten.
Er kunnen wel een paar fiscale gevolgen zijn omdat dit niet meer uw 'eigen woning' is zal de verhoging van de fiscale aftrek van uw lening wegvallen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2018 16:38

Nog even ter aanvulling, controleer zeker als je appartement niet onder het regime van klein beschrijf hebt gekocht. Hou er rekening mee dat u hiervoor toch aan enkele voorwaarden moet voldoen:
* domiciliëren binnen drie jaar
* Ten minste voor drie jaar blijven wonen

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”