Weer zo een location independent entrepreneur!

freekdl
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Weer zo een location independent entrepreneur!

#1 , 22 okt 2018 22:14

Het is een vraag die hier meermaals terugkomt (blijkbaar is het een hot topic) en ik heb de antwoorden gelezen, maar ik heb het gevoel dat er toch een paar kleine details anders zijn, dus stel ik ze toch!

Ik ben sinds kort ondernemer en heb het nogal moeilijk met de hoge belastingsdruk in België. Aangezien ik freelancer ben en vanop locatie kan werken, overweeg ik om een deel van mijn werkzaamheden naar bijvoorbeeld Bulgarije te verplaatsen. Ik maak websites en lever de producten digitaal af, zou het werk in Bulgarije verrichten, maar wel op Belgische klanten blijven mikken.

Kan ik in beide landen een vennootschap hebben en de maandelijkse inkomsten verdelen tussen de 2 vennootschappen volgens het aantal uren dat ik die maand in dat land gewerkt heb?

Graag zou ik ongeveer 3 weken per maand in Bulgarije zijn en 1 week hier, en dus ook de inkomsten volgens dat model verdelen en in elk land belasting betalen op dat deel.

Nederlanders die in het buitenland werken en wonen kunnen bijvoorbeeld in hun thuisland enkel sociale bijdragen betalen en belastingen op hun loon in het land waar ze wonen. Dergelijke oplossing zou voor mij ideaal zijn, ik zou erg graag mijn sociale zekerheid in België behouden voor mijn oude dag betaal er graag de bijdrage voor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 okt 2018 09:11

Jij wil dus hier zo min mogelijk belastingen betalen, maar later wel maximaal van de sociale zekerheid hier genieten :evil: Dan is het minste dat je kan doen, er ook aan meebetalen.

berenod
Berichten: 942

#3 , 23 okt 2018 09:27

Eigenlijk is er een heel eenvoudige vuistregel:

Het land onder welk belastingregime je wenst te vallen, is het land waar je effectief woont en als "tax resident" wordt beschouwd.
Dus wens je onder het Bulgaars regime te vallen, dan zal je naar daar moeten verhuizen.

Dan val je natuurlijk ook onder het Bulgaars sociaal systeem!

Je kan niet met een Mercedes willen rijden, maar slechts voor een Dacia betalen hé!

Reclame

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 okt 2018 10:00

Indien je je domicilie naar Bulgarije brengt, kan je misschien dit eens bekijken?

https://www.international.socialsecurit ... /home.html

Als je je domicilie in België wil blijven houden, dan denk ik niet dat een Bulgaarse/buitenlandse constructie interessant is als one man freelancer.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 23 okt 2018 13:17

Soms vraag ik mij af of de mensen die hier posten wel een idee hebben van hoe het werkt.

Kort antwoord: je kan werken met twee vennootschappen en in beide landen "tax resident" zijn. Het wetboek stelt dat België wereldwijde inkomsten mag belasten wanneer 1) het centrum van uw belangen in België ligt, 2) je ingeschreven bent in het Belgische bevolkingsregister, of 3) je in België je zetel van fortuin hebt.

De inkomsten als bestuurder van beide vennootschappen zijn (cfr. het dubbelbelastingverdrag) belastbaar in de staat van uitkering -- België en Bulgarije. De Bulgaarse inkomsten dienen aangegeven te worden in de Belgische personenbelasting, en zullen een effect hebben op de aanslagvoet van de Belgische inkomsten ("vrijstelling met progressievoorbehoud").

Sowieso dat er discussie met de fiscus van komt. Hou goed de bewijsstukken bij van wanneer u waar was (alle vliegtickets e.d.). Daarnaast ook geen handelingen van de Bulgaarse vennootschap stellen wanneer je in Belgie bent (facturen uitschrijven en betalen, etc).

Software ontwikkelaars kunnen gebruik maken van het stelsel van de auteursrechten: https://www.vlaio.be/nl/subsidies-finan ... ge-rechten. Tenzij je meer dan €100.000 omzet draait zou ik daar eerder naar neigen, en gewoon werken met een Belgische vennootschap. Je kan dan nog 9 maanden per jaar de wereld rondreizen en alle voordelen bewaren. De effectieve belastingvoet op die inkomsten ligt echter rond de 10%.

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 okt 2018 14:03

Soms vraag ik mij af of de mensen die hier posten wel een idee hebben van hoe het werkt.

Het wetboek stelt dat België wereldwijde inkomsten mag belasten wanneer 1) het centrum van uw belangen in België ligt,
Daarom post men natuurlijk hier, om een idee te hebben hoe het werkt... ;-)

Maar wat wordt er bedoeld met 'het centrum van uw belangen'?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 23 okt 2018 14:32

Feitenkwestie, bv. waar je vrouw en kinderen wonen, enz....

Fortuin bedoelde niet u in zijn reactie op het posten. Het was een sneer naar degenen wiens leven zich nog steeds afspeelt onder kerktoren, zoals dat het geval was een eeuw geleden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 23 okt 2018 14:52

Waar je op café gaat, waar de vrienden wonen, waar kinderen naar school gaan, waar je gaat fitnessen, waar de auto ingeschreven staat, etc..

In principe is het voldoende om ingeschreven te staan in de gemeente (domicilie) en zetel van fortuin in België te behouden (Belgische bankrekeningen, effectenrekeningen, beleggingen, etc).

freekdl
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 okt 2018 15:32

Jij wil dus hier zo min mogelijk belastingen betalen, maar later wel maximaal van de sociale zekerheid hier genieten :evil: Dan is het minste dat je kan doen, er ook aan meebetalen.
Waarschijnlijk heeft u de laatste zin van mijn bericht niet goed gelezen, ik vermeld specifiek dat ik graag sociale zekerheid zou blijven betalen. Als ik jaarlijks bijvoorbeeld 15000€ in de Belgische BVBA verwerk betaal ik nog steeds 2800€ sociale bijdrage per jaar of 240€ per maand, ongeveer hetzelfde dan iemand met een laag inkomen, terwijl ik me niet eens in België bevind en ook nooit dokterskosten en dergelijke zal laten terugbetalen. Ethisch gezien heb ik hier géén problemen mee. Ik vind het ook niet terecht dat u mij afschildert als profiteur.
Het land onder welk belastingregime je wenst te vallen, is het land waar je effectief woont en als "tax resident" wordt beschouwd.
Hoe zit het dan met het dubbelbelastingsverdrag? Ik dacht dat België dit had met Bulgarije? Geldt dit dan enkel voor werknemers in loondienst?

Het antwoord van Fortuin lijkt in lijn te zijn met wat ik uit mijn opzoekwerk had geleerd. Toch jammer dat de overige mensen uit het fiscale wereldje steeds op zulke manier reageren wanneer iemand op legale manier zijn centen uit België wil halen. Het is niet mijn fout dat de vorige generaties het hier verziekt hebben...
Korte uitleg...
Dat ik zeer correct moet zijn met mijn bewijsstukken had ik reeds geanticipeerd, dat is ook geen probleem aangezien ik wel degelijk de tijd in Bulgarije zal doorbrengen, ook om goedkoper te leven. Dit is geen schijnconstructie om mijn geld met lage belastingsdruk naar België te krijgen en er hier grote sier mee te maken.

Maar als ik het goed begrijp moet ik de financiën van beide vennootschappen dus zéér goed scheiden en apart factureren? Ik kan dus niet alle klanten factureren met mijn Belgische BVBA en die dan factureren met de Bulgaarse OOD voor de werkuren die daar gedaan zijn? Waarom niet? Indien ik met een andere freelancer werk zou het toch ook op die manier gebeuren?

Ook het centrum van belangen lijkt me nogal moeilijk te verdedigen. Ik heb geen vrouw en kind en een vaste relatie zal niet snel gebeuren als ik maar 1 week per maand in België ben, maar stel nu dat ik hier 'betrapt' word op een one-night-stand, komt de fiscus dan aankloppen? Dat zou toch te gek zijn.

Het zit het met een eigendom? Kan je die privé hebben in België of in de vennootschap? Als ik zowel in België en Bulgarije een eigendom heb en effectief 3/4e van mijn tijd in Bulgarije woon én werk lijkt het mij toch verregaand dat België nog steeds zou argumenteren dat mijn centrum van belangen daar ligt. Moet ik dan echt huren (geld wegsmijten) om daaraan te ontsnappen? Hoe zit het dan met een Belg die in het buitenland werkt in loondienst en daar zeg maar 270 dagen per jaar verblijft, mag die geen huis hebben in eigen land dan?

Ik dacht dat het 'centrum van belangen' eerder iets was waar digitale nomades mee te maken krijgen, personen die enkel een referentie adres hebben en nergens belasting betalen. Ik kan me voorstellen dat ze dan wat strenger controleren...

berenod
Berichten: 942

#10 , 23 okt 2018 15:55

Waarschijnlijk heeft u de laatste zin van mijn bericht niet goed gelezen, ik vermeld specifiek dat ik graag sociale zekerheid zou blijven betalen. Als ik jaarlijks bijvoorbeeld 15000€ in de Belgische BVBA verwerk betaal ik nog steeds 2800€ sociale bijdrage per jaar of 240€ per maand, ongeveer hetzelfde dan iemand met een laag inkomen, terwijl ik me niet eens in België bevind en ook nooit dokterskosten en dergelijke zal laten terugbetalen. Ethisch gezien heb ik hier géén problemen mee. Ik vind het ook niet terecht dat u mij afschildert als profiteur.
Hoe komt u erbij dat er slechts 240€ sociale bijdragen betaald worden op iemand met een laag inkomen?
Het wettelijk minimumloon in België is net geen 1600 bruto, daar betaalt de werkgever al 400€ rsz, de werknemer 210€ (maar hij krijgt wel 200€ werkbonus terug).
Uiteraard ligt bij een zeer groot gedeelte van de mensen het loon een stuk hoger, op mijn inkomen bijvoorbeeld (ligt ongeveer op het Belgisch gemiddeld inkomen) wordt maandelijks een dikke 1100€ aan de sociale zekerheid bijgedragen.
Hoe zit het dan met het dubbelbelastingsverdrag? Ik dacht dat België dit had met Bulgarije? Geldt dit dan enkel voor werknemers in loondienst?
Dit is praktisch eigenlijk iets anders, u woont en werkt een gedeelte van het jaar in Bulgarije maar bent nog steeds belastingplichtig in België. In die situatie zal u hoogstwaarschijnlijk belastingen in Bulgarije betalen (omdat u er woont), maar uw inkomen wordt ook in België belast (belastingplichtig). Om te vermijden dat u dubbel zou moeten betalen, is er dit dubbelbelastingverdrag, u mag namelijk de belastingen die u in Bulgarije reeds betaald hebt in mindering brengen van wat u in Belgie moet betalen.
U bent altijd onderworpen aan de belastingregels van het land waar u woont, maar soms moet u ook in het andere land belasting betalen.
Gelukkig hebben de meeste landen onderling belastingverdragen gesloten. Deze voorkomen meestal dat u tweemaal moet betalen.

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 23 okt 2018 16:49

Waarschijnlijk heeft u de laatste zin van mijn bericht niet goed gelezen, ik vermeld specifiek dat ik graag sociale zekerheid zou blijven betalen. Als ik jaarlijks bijvoorbeeld 15000€ in de Belgische BVBA verwerk betaal ik nog steeds 2800€ sociale bijdrage per jaar of 240€ per maand, ongeveer hetzelfde dan iemand met een laag inkomen, terwijl ik me niet eens in België bevind en ook nooit dokterskosten en dergelijke zal laten terugbetalen. Ethisch gezien heb ik hier géén problemen mee. Ik vind het ook niet terecht dat u mij afschildert als profiteur.
Hoe komt u erbij dat er slechts 240€ sociale bijdragen betaald worden op iemand met een laag inkomen?
Het wettelijk minimumloon in België is net geen 1600 bruto, daar betaalt de werkgever al 400€ rsz, de werknemer 210€ (maar hij krijgt wel 200€ werkbonus terug).
Uiteraard ligt bij een zeer groot gedeelte van de mensen het loon een stuk hoger, op mijn inkomen bijvoorbeeld (ligt ongeveer op het Belgisch gemiddeld inkomen) wordt maandelijks een dikke 1100€ aan de sociale zekerheid bijgedragen.
Berenod: zelfstandigen hebben geen minimale bestuurdersbezoldigingen uit vennootschappen. Tot zo'n €13.000 per jaar gelden de minimale sociale bijdragen. Tot zo'n €20.000 bruto ontvangt de BP een belastingkrediet voor "lage inkomens". Inkomsten vallen te regelen om niet boven deze grenzen te komen.

TS kan evengoed geen bezoldiging nemen en het geld in de Bulgaarse vennootschap laten zitten, en vervolgens binnen 3 jaar een dividend aan 15% onttrekken onder het VVPR bis stelsel. Hij kan in jaar 1 en 2 een minimale bezoldiging nemen, en in jaar 3 een groot bedrag uitkeren. Er zijn een hoop mogelijkheden.

Bestuurdersbezoldigingen worden in de meeste gevallen belast in de uitkerende staat, en vrijgesteld in bijvoorbeeld de woonstaat (zie o.a. Luxemburg). Die uitkeringen zijn ook niet te vergelijken met inkomsten als werknemers.. een eenmalige uitkering in hoofde van bestuurder van een vennootschap die los staat van geleverd werk is belastbaar in de uitkerende staat. Je moet ze wel nog aangeven in België, maar deze is vrijgesteld in België.

Ethisch heb je er misschien problemen mee dat persoon A een grote bijdrage levert, en persoon B bijna geen belastingen aan de schatkist bijdraagt, maar het is nog steeds toegestaan om de minst belastbare weg te kiezen.. wanneer daar uiteraard geen fraude aan te pas komt. Ik heb alvast persoonlijk geen zin om 3 weken per maand in Bulgarije te zitten.

TS: lees ook dit http://www.cazimir.be/juridisch-nieuws/ ... otschappen. Hoewel het wel kan is het complexe materie, en ik zou er zelf niet aan beginnen tenzij het sop de kolen waard is.

freekdl
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 okt 2018 17:54

Ik heb alvast persoonlijk geen zin om 3 weken per maand in Bulgarije te zitten.

TS: lees ook dit http://www.cazimir.be/juridisch-nieuws/ ... otschappen. Hoewel het wel kan is het complexe materie, en ik zou er zelf niet aan beginnen tenzij het sop de kolen waard is.
Ik mik op een brutomarge van 60000 euro, als ik die volledig in België verwerk hou ik 50% over, wanneer ik 1/4e in België en 3/4e in Bulgarije verwerk hou ik maar liefst 80% over. Dat geeft mij heel veel zin om 3 weken per maand in Bulgarije te zitten :) Ik ben nog jong, heb nog geen eigendom en vind mezelf ook wat slachtoffer van inflatie. Jongeren vandaag hebben niet dezelfde kansen als het gaat om bijvoorbeeld een huis kopen, dan 30 jaar geleden. Bovendien vind ik het ook heel oneerlijk dat ongeacht wat ik als zelfstandige afdraag aan sociale zekerheid, ik later een mager pensioen van 1200 euro zal hebben.

Misschien is tijdelijk uitschrijven wel nog de beste keuze, dan hou ik van mijn brutomarge maar liefst 87% over en ben ik bij terugkeer vrij om met mijn euro's te doen wat ik wil. Wat speel ik intussen kwijt, enkele jaren sociale zekerheid? Ik zal me wel privé verzekeren. Zoals eerder maakt het qua pensioen niet veel uit. Ik kan me best voorstellen dat het zéér egoistisch klinkt voor sommigen, maar om eerlijk te zijn heeft België ook niets voor mij gedaan en heb ik nooit gebruik gemaakt van onze mooie sociale zekerheid.

Bedankt voor de tips en het inzicht!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 23 okt 2018 20:06

Ik mik op een brutomarge van 60000 euro, als ik die volledig in België verwerk hou ik 50% over, wanneer ik 1/4e in België en 3/4e in Bulgarije verwerk hou ik maar liefst 80% over.
En heb je bij uw berekeningen ook rekening gehouden met de huur in Bulgarije en de reis telkens heen en weer, 12 x op een jaar maanden.

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 okt 2018 06:50

Feitenkwestie, bv. waar je vrouw en kinderen wonen, enz....

Fortuin bedoelde niet u in zijn reactie op het posten. Het was een sneer naar degenen wiens leven zich nog steeds afspeelt onder kerktoren, zoals dat het geval was een eeuw geleden.
Ik had wel door dat Fortuin het niet over mij had. ;-)

Ik vind het iig zeer interessante topics omdat ik zelf in een soortgelijke situatie zit. Ik heb mij uitgeschreven en ben verhuisd buiten de EU, maar blijf toch graag op de hoogte en wil geen problemen krijgen met de BE fiscus in de toekomst.

Fortuin
Berichten: 1013

#15 , 24 okt 2018 18:43

Bedankt voor de tips en het inzicht!
Bekijk ook eens Estland -- ook een leuke bestemming!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”