Betalen met bitcoin. Moet ik belasting betalen?

Mounty
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Betalen met bitcoin. Moet ik belasting betalen?

#1 , 19 okt 2018 19:22

Voor zover ik het begrijp moet men in België, als men Bitcoins omzet in Euro, afhankelijk van de situatie, meestal wel belasting betalen aan 33%.
Maar wat als je nu aankopen doet met Bitcoin?

Je kan tegenwoordig hier en daar online betalen met bitcoin. Bijvoorbeeld bij pizza.be.
Stel dat ik nu zou betalen met Bitcoin. Moet ik dan ook belasting betalen daarop?

Of hoe zit dat nu precies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 okt 2018 19:22

BTW
Op omzetten van de ene valuta in de andere is er geen belasting.
Wel op inkomsten. Dus ook op inkomsten uitgedrukt in in bitcoins of in peeschijven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mounty
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2018 19:31

Dus ik kan gewoon met bitcoin betalen in winkels en hoef dan geen belasting ofzo te betalen?
Gewoon afrekenen, betalen met bitcoin, en klaar?

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 19 okt 2018 19:39

Onrechtstreeks zet u de bitcoin dan om in euro, dus er kan wel een meerwaarde zijn.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 19 okt 2018 20:14

Een meerwaarde bij omwisselen kan er enkel zijn indien men eerst met euro of andere valuta bitcoins heeft gekocht.
Indien men rechtstreeks voor een prestatie werd betaald in bitcoins is er geen meerwaarde op de omwisseling.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mounty
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 okt 2018 22:47

Ja, ik zou rechtstreeks in bitcoin betalen. Dus ik doe zelf geen omzetting naar euro meer maar betaal meteen met bitcoins.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”