Tweede woning

DieterDM
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Tweede woning

#1 , 05 okt 2018 20:33

Beste mensen,

Ik zal gelijk met de deur in huis vallen.
Mijn ouders hebben een appartement aangekocht dat einde dit jaar zal opgeleverd worden.
Na wat overleg zouden zij dit appartement willen schenken aan mij.
Ze zouden het vruchtgebruik hebben, het verhuren en er binnen enkele jaren zelf in gaan wonen als ze wat ouder worden. Ikzelf de blote eigendom dus.
Betreffende de schenking zelf heb ik al info gekregen van de notaris, dus daar weet ik al ongeveer waar ik sta.

Ik vraag me nu wel af wat de invloed zal zijn op onder andere mijn personenbelastingen.
Zijn er nog andere "addertjes" waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 okt 2018 17:27

Het voornaamste gevolg hiervan is dat uw woonbonus wordt aangepast vanaf het jaar van schenking. U kan niet meer genieten van de verhoogde bonus, enkel het basisbedrag.
Uw ouders, als vruchtgebruikers, moeten het KI aangeven zolang ze er niet wonen en alle kosten dragen zoals verzekering, onroerende voorheffing,....


Dit is een vrijwillige verarming. Indien uw ouders ooit in een rusthuis terecht komen en ze kunnen de kosten niet dragen, zal men bij u terecht komen om bij te leggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

DieterDM
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2018 14:47

Dank voor je reactie.
Ik vind het een mooi voorstel van mijn ouders, maar ik zit toch met enkele dingen waar ik rekening mee wil houden.
Dus niet zomaar ja zeggen en dan in de toekomst pas de addertjes ondervinden.

Ik weet ook niet wat er in de toekomst nog kan gebeuren.
Zouden we zelf ooit nog een 2de investering doen in een vastgoed?

Het klinkt allemaal mooi vandaag(!), maar anderzijds betaal je belasting op iets waar ik (hopelijk als mijn nog ouders lang mogen leven) de eerste 20-30 jaar geen fluit aan heb (muv eventuele kosten).
Wij zitten ook nog niet in een "comfortzone" waar het niet op €1000 steekt.
Jonge kinderen die normaal gezien gaan studeren, het dagelijks leven, ...

Het kan ook een idee zijn om een akte te laten maken waarin staat dat ik mag handelen in naam van mijn ouders moest er iets veranderen (dementie, ernstig ziek, ...)
Want gans dat vruchtgebruik verhaal, mja als ik eens doorlees op niet zo'n mooie verhalen zit je wel met de kosten aan de appelboom, maar de vruchtgebruiker gaat wel met de appelen lopen ;-)

Naar wat ik her en der online kan vinden is de successie (momenteel) niet gigantisch veel hoger dan de schenking?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”