onderhoudsgeld schoonouders

perra
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

onderhoudsgeld schoonouders

#1 , 01 okt 2018 18:15

heb een discussie met de belastingen.
Ik betaal sedert een aantel jaren onderhoudsgeld aan mijn schoonmoeder in Kenia
ik breng die onder in code 1392.
Nu beweren de belastingen dat ik geen onderhoudsgeld verschuldigd ben aan mijn schoonmoeder maar dat alleen mijn man dit verschuldigd is aan zijn familie.
Ik zou dit pas verschuldigd zijn als mijn man overleden zou zijn en wij gemeenschappelijke kinderen zouden hebben.
raar want artikel 206 van het burgerlijk rechtsboek zegt :
Art. 206. Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders, doch deze verplichting houdt op :
1° wanneer (de schoonvader of de schoonmoeder) een tweede huwelijk aangaat; <W 2003-02-13/36, art. 9, 015; Inwerkingtreding : 01-06-2003>
2° wanneer degene van de echtgenoten die de aanverwantschap heeft doen ontstaan en de kinderen uit zijn huwelijk met de andere echtgenoot geboren, overleden zijn.
dus als ik dit goed lees zegt dit artikel omgekeerde.
Mijn man zijn inkomen is minder dan 10000 euro op jaarbasis, dus te laag om onderhoudsgeld te betalen. Zijn broers en zus wonen nog steeds in kenia en 3 van hen hebben totaal geen inkomen en de vierde komt juist toe om zijn vrouw en 2 kinderen te onderhouden. ik ben ook in het bezit van een gezworen verklaring opgemaakt door een notaris in Kenia waarin duidelijk staat dat mijn schoonmoeder behoeftig is en volledig afhankelijk is van het geld dat wij haar sturen. ik weet dat er eerst gekeken moet worden naar de rechtstreekse bloedverwanten en dan pas naar de aanverwanten maar dit lijkt mij toch te gek voor woorden.
Hoe los ik dit op ik heb nog tijd tot 23/9 om dit bericht van wijziging te aanvaarden of te weerleggen. ze willen met 3 jaar terugwerkende kracht een herziening uitvoeren maar aangezien mijn man zijn loon te laag is krijg ik zelfs de bedrijfsvoorheffing, die reeds betaald werd, niet terug of maar een deel ervan.
Alvast bedankt
Linda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2018 10:24

Als jullie getrouwd zijn, heb je toch maar één belastingsaangifte? Je zegt dat "jij" deze kosten inbrengt, moet ik daar dan uit verstaan dat jullie beiden een belastingsaangifte indienen en bijgevolg dus niet wettelijk getrouwd zijn hier in België?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 03 okt 2018 13:34

Zelfs bij een gezamenlijke aangifte worden de partners apart belast.
Als 1 van die partners weinig verdient
dan wordt de huwelijksquotiënt toegepast. Daardoor geniet u reeds van een voordeel. Dat zal dus in uw geval van toepassing zijn. Het is dan ook normaal dat uw man zelf het onderhoudsgeld aangeeft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”